Wednesday, April 22, 2020

Saveti za ponašanje roditelja prilikom podsticanja razvoja govora deteta

                                     


1. Pojednostavite: Koristite kratke fraze i rečenice.

2. Dodajte jednu reč: Koristite jednu  reč više od onog što dete koristi.

3. Imitacija: Učite decu da vas imitiraju.

4. Dajte dva izbora: Šta želiš? _____ ili _____.

5. Samogovor: Govorite glasno o tome šta radite.

6. Paralelni razgovor: Govorite glasno o tome šta dete radi.

7. Ponavljanje: Ponavljajte reči.


8. Mogućnosti: Povećajte mogućnosti da nove reči koristite više puta u toku dana.

9. Model: Recite detetu šta želite da ono kaže.

10. Koristite vizuelne podsticaje: Pokažite predmete ili slike dok razgovarate.

11. Jedan po jedan: Dajte samo jedno od onoga što pitate. Npr.- Dajte jedan kolačić, napravite samo jedan balon od sapunice, tako da dete traži više!

12. Sabotaža: Podesite aktivnost na način da je detetu potrebna vaša pomoć. Npr.  Dajte tanjir, ali ne dajte hranu za jelo.

13. Izvan dosega: Držite stvari koje dete želi izvan njegovog domašaja, tako da ono to mora da traži od vas. Npr. - Držite igračku na vrhu ormara.

14. Budite zaboravni: Pretvarajte se da ste zaboravili gde ste stvari ostavili ili šta je sledeći korak i dozvolite detetu da progovori.

15. Ne predpostavljajte: Ne predpostavljajte šta vaše dete želi sledećeg minuta.Npr. - Dopustite mu da traži hranu kada oseća glad.

16. Budite glupi: Uradite nešto neočekivano i privucite pažnju deteta. Npr. - Dok se igrate loptom, nazovite je jastukom i dozvolite detetu da vas ispravi.

17. Pratite vođstvo: Razgovarajte o interesovanjima deteta i sledite njegovo vođstvo.

18. Šta je novo? : Pokušajte nešto novo što ranije niste radili s detetom. To može biti nova veština, nova senzorna aktivnost ili čak nova pesma.

19. Verbalna rutina: Koristite iste reči u interakciji sa detetom. 
 Npr.- Započnite svaku aktivnost sa 1,2,3….

20. Pevajte: Koristite pesme i muziku u svojim aktivnostima sa detetom.

21. Sačekajte: Dajte detetu vremena da odgovori.

22. Slušajte: Slušajte šta dete ima da kaže. Neka završi rečenicu.

23. Imaginarna govorna kutija: Kad god stupite u interakciju s detetom, zamislite da ste oboje u kutiji, na način da možete da a) dodirnete dete b) održavate kontakt očima s njim.

24. Napravite komentare: Posvetite se komentarima koji bombarduju dete pitanjima.

25. Recite pravilno: Ponovite rečenicu s naglaskom na ispravnu ciljnu reč. Npr. Ako dete kaže, želim da jedem "nanu", ponovite i recite da želi da jede "BANANU" (istaknite reč banana).

26. Kutija sa rečima: Dodirnite ili pljesnite da biste dodali još reči.

27. Podignite: Podignite predmet o kojem govorite blizu svog lica. Ovo će omogućiti detetu da održava bolji kontakt sa očima i da vidi kako se ta reč izgovara na ustima.

28. Prsti + palac: Koristite ovu strategiju da vizuelno podstaknete dete da napravi rečenicu. Svaka reč odgovara prstu + palac.

29. Iskušenja: Postavite okruženje pogodno za učenje. Imajte knjige, igračke i predmete koji interesuju dete. Ovo će ga podstaknuti da komunicira s vama.

30. Istaknite: Važno je efikasno koristiti svoj glas. Akustički istaknite reč u pravo vreme kako biste okupirali pažnju deteta i modelirali dobar govor.

31. Pokreti: Koristite gestove i znakovni jezik dok razgovarate sa detetom.

32. Proširite: Proširite jezik kada razgovarate sa svojim detetom. Više opišite to šta vi ili dete radite.

33. Otvorena pitanja: Pokušajte sa otvorenim pitanjima. (Šta, zašto, gde, kada i ko).

34. Mali koraci: Preduzmite male korake u kretanju ka svojim ciljevima komunikacije.

35. Podelite: Podelite duže aktivnosti na kraće ostvarive zadatke. Npr. - Umesto da očekujete od deteta da jasno izgovori sve reči, fokusirajte se samo da sve reči na P budu jasno izgovorene. 

No comments:

Post a Comment