Thursday, April 9, 2020

ZRELOST DETETA ZA POLAZAK U ŠKOLU


Polazak u školu predstavlja veliki korak u životu deteta i njegovih roditelja. Da bi se dete pripremilo za polazak u školu potreban je solidan razvoj svih detetovih sposobnosti koje, jednim  delom,  dete  stiče predškolskim obrazovnim programom. Period od 10 meseci, koliko traje pripremni predškolski program, naročito je bitan za decu koja do tada nisu bila
uključena u vršnjačku grupu u vrtiću, kao i za decu sa razvojnim i drugim poteškoćama.



Dobra priprema deteta za polazak u školu pored dobre inteligencije, sluha, vida i 

motorike  podrazumeva:

*Da dete ima dobro razvijen govorni jezik, da razume poruku teksta, da poseduje bogat

rečnik, pravilan izgovor, dobro razlikovanje glasova, vladanje rečeničnom strukturom, 

razvijene gramatičke strukture i razumevanje značenja reči.

*Da zna da rastavlja reči na glasove i slogove, i obrnuto tj. da zna analizu i sintezu reči koja

pokazuje fonološku svesnost deteta o pisanom jeziku. Između 5. i 6. godine dete primećuje

glasovnu strukturu reči tako da može da razdvoji reči na slogove , prepoznati  i

imenovati  početni i završni glas u reči npr. o-k-o  oko; l-u-t-k-a, lutka.

*Da poznaje vezu između glasova i slova , kao i između izgovorene i pisane reči; prepoznavanje i razlikovanje slova (uočavati pojedine elemente slova, izdvajati slična slova prema grafičkom izgledu), pronalaženje imenovanog slova među karticama  slova, kockama slova, sklapanje reči od slova, pravljenje slova po uzoru od plastelina, testa...



*Da ima dobro razvijenu prostornu i vremensku orijentaciju; razumevanje delova dana, 

dana u nedelji, meseca, godišnjih doba.



*Da  dete shvata svoju telesnu šemu  i prostorne odnose: gore-dole; desno-levo; 

unutra-spolja;ispred-iza; ispod-iznad; u, na, pored, između, prvi i poslednji u nizu.

*Da postoji opredeljenost dominantne ruke, da pravilno drži olovku, da ne vrši veliki pritisak

 na papir dok boji,crta ili piše, da pravilno sedi, da zna koja je leva a koja desna strana ...

*Da ima dobro razvijenu motoriku prstiju kao preduslov za pripremu izvođenja glatkih

 i preciznih  grafomotornih pokreta u pisanju ...  

*Učenje pesmica dovodi do bogaćenje vokabulara, vežba se izgovor, razvijaju se sve 
psihičke funkcije
*Poželjno je da dete ume da prepriča priču ili događaj a da se pritom drži hronologije
događaja koji opisuje. Prepričavanje nam daje uvid u kvalitet rečenice koju dete koristi, kada
možemo uočiti pojavu agramatizma, nepravilnu konstrukciju rečenica, nerazgovetnost,
artikulacione poremećajе, zamuckivanje i bogatstvo rečnika.
*Polazak u školu je idealan momenat da roditelji počnu da osamostaljuju svoje dete.
Dozvolite da se dete samo pripremi za polazak u školu, nemojete mu  vi stavljati knjige i
pribor za rad, već mu dozvolite da z vašu pomoć ono to samo uradi.

              😏  Da li dete treba da zna da čita i piše?

Detetov govorni razvoj treba da bude na nivou za usvajanje pismenosti. Treba proveriti
kakva je motivacija deteta za čitanje i pisanje. Ima dece koja spontano počnu da čitaju oko
šeste godine, ima dece koja u većini slučajeva čitaju posle prvog polugodišta prvog
razreda.I jedni i drugi u kasnijem životu su manje više uspešni. To zavisi i od radnih navika,
motivacije za učenje, podrške roditelja i podsticaja koje pružaju svojoj deci od samog
rođenja.

VAŽNO!
Pripremite decu da započete aktivnosti dovrše, vežbajte pažnju i koncentraciju, razvijajte 
maštu i igru.Ako svoje dete pripremite za početak školovanja imaće pozitivan stav prema školi.Ovakav stav treba da podržavate jer olakšava učenje i dete može lakše da savlada teškoće na koje nailazi, zadovoljnije je i srećnije. Prošetajte sa vašim detetom do škole. Objasnite mu da će u školi biti 3-4 sata, učiće pisanje, čitanje, računanje, crtanje, pevanje i da će se igrati.

Primeri za vežbanje na slikama:

Pronađi
Imenuj
Na koje slovo počinje
Reci glas po glas (krenite od kratkih reči)
Razdvoj na slogove
Ako kažem slovo po slovo ti sastavi i nađi sliku
Napiši prvo slovo
Napiši poslednje slovo







 


No comments:

Post a Comment