ZRELOST DETETA ZA POLAZAK U ŠKOLU
Polazak
u školu predstavlja veliki korak u životu deteta i njegovih roditelja.
Da bi se dete pripremilo za polazak u školu potreban je solidan razvoj svih
detetovih sposobnosti koje,
jednim delom, dete stiče predškolskim obrazovnim programom. Period od
10 meseci, koliko traje pripremni predškolski program, naročito je bitan za
decu koja do tada nisu bila
uključena u vršnjačku grupu u vrtiću, kao i za decu sa razvojnim i drugim
poteškoćama.
Dobra priprema deteta za polazak u školu pored dobre inteligencije, sluha, vida i
motorike podrazumeva:
*Da dete ima dobro razvijen govorni jezik, da razume poruku teksta, da poseduje bogat
rečnik, pravilan izgovor, dobro razlikovanje
glasova, vladanje rečeničnom strukturom,
razvijene gramatičke strukture i razumevanje značenja reči.
*Da zna
da rastavlja reči na glasove i slogove, i obrnuto tj. da zna analizu i sintezu reči koja
pokazuje fonološku svesnost deteta o pisanom jeziku. Između 5. i 6.
godine dete primećuje
glasovnu strukturu reči tako da može da razdvoji reči na slogove , prepoznati i
imenovati početni i
završni glas u reči npr. o-k-o oko;
l-u-t-k-a, lutka.
*Da
poznaje vezu između glasova i slova , kao i između izgovorene i pisane reči;
prepoznavanje i razlikovanje slova (uočavati pojedine elemente slova,
izdvajati slična slova prema grafičkom izgledu), pronalaženje
imenovanog slova među karticama slova, kockama slova, sklapanje reči
od slova, pravljenje slova po uzoru od plastelina, testa...
*Da ima dobro razvijenu prostornu i
vremensku orijentaciju;
razumevanje delova dana,
dana u nedelji, meseca,
godišnjih doba.
*Da dete shvata svoju telesnu šemu i prostorne odnose: gore-dole; desno-levo;
unutra-spolja;ispred-iza; ispod-iznad; u, na, pored, između, prvi i poslednji u
nizu.
*Da postoji opredeljenost dominantne ruke, da pravilno drži olovku, da ne vrši veliki pritisak
na papir dok boji,crta ili piše, da pravilno sedi, da
zna koja je leva a koja desna strana ...
*Da ima dobro razvijenu motoriku
prstiju kao preduslov za pripremu izvođenja glatkih
i preciznih grafomotornih pokreta u
pisanju ...
*Učenje pesmica dovodi do bogaćenje vokabulara, vežba se izgovor,
razvijaju se sve
psihičke funkcije
*Poželjno je da dete ume da prepriča priču ili događaj a da se pritom
drži hronologije
događaja koji opisuje. Prepričavanje nam daje uvid u kvalitet
rečenice koju dete koristi, kada
možemo uočiti pojavu agramatizma, nepravilnu
konstrukciju rečenica, nerazgovetnost,
artikulacione poremećajе, zamuckivanje i
bogatstvo rečnika.
*Polazak u školu je idealan momenat da roditelji počnu da osamostaljuju svoje
dete.
Dozvolite da se dete samo pripremi za polazak u školu, nemojete
mu vi stavljati knjige i
pribor za rad, već mu dozvolite da z vašu pomoć ono to samo uradi.
😏 Da li
dete treba da zna da čita i piše?
Detetov govorni razvoj treba da bude na
nivou za usvajanje pismenosti. Treba proveriti
kakva je
motivacija deteta za čitanje i pisanje. Ima dece koja spontano počnu
da čitaju oko
šeste godine, ima dece koja u većini slučajeva čitaju posle prvog
polugodišta prvog
razreda.I jedni i drugi u kasnijem životu su manje više
uspešni. To zavisi i od radnih navika,
motivacije za učenje, podrške roditelja
i podsticaja koje pružaju svojoj deci od samog
rođenja.
VAŽNO!
Pripremite decu da započete
aktivnosti dovrše, vežbajte pažnju i koncentraciju, razvijajte
maštu i igru.Ako svoje dete pripremite za početak
školovanja imaće pozitivan stav prema školi.Ovakav stav treba da podržavate jer
olakšava učenje i dete može lakše da savlada teškoće na koje nailazi,
zadovoljnije je i srećnije. Prošetajte sa vašim detetom do škole. Objasnite mu
da će u školi biti 3-4 sata, učiće pisanje, čitanje, računanje, crtanje,
pevanje i da će se igrati.
Primeri za vežbanje na slikama:
Pronađi
Imenuj
Na koje slovo počinje
Reci glas po glas (krenite od kratkih reči)
Razdvoj na slogove
Ako kažem slovo po slovo ti sastavi i nađi sliku
Napiši prvo slovo
Napiši poslednje slovo
No comments:
Post a Comment