Thursday, April 16, 2020



 
PREKRETNICE U RAZVOJU PO UZRASTIMA 

DETETA

PODSETNIK ZA RODITELjE

Želimo da vam predstavimo podsetnik 
uz čiju pomoć možete da pratite prekretnice 
u razvoju u različitom uzrastu svog deteta.
Prekretnice predstavljaju razvojni cilj koji 
dete treba da dostigne u određenom uzrastu.

Moramo da napomenemo da je razvoj individualan i da se svako dete razvija na sebi svojstven način u zavisnosti od genetskog potencijala i podsticajnih aktivnosti roditelja i socijalne sredine.

Podsetnik za roditelje je dat kroz prekretnice u razvoju po uzrastima deteta za:
Grubu motoriku
Finu motoriku
Govor
Socijalizaciju (društvenost)





Gruba motorika

Za grbu motoriku treba da zamislimo celo
dečje telo
3m – vrat, 6m – trup, 9m – noge, 1g - stopala 
(dete već treba da stoji) 
3m Glavu drži uspravno, bez pridržavanja
6m Sedi uz oslonac
6m Okreće se sa stomaka na leđa i sa leđa na stomak preko obe strane. Podiže se iz ležećeg u sedeći položaj i obrnuto
8m Sedi bez oslonca. (Bitno je da se razume šta je manje a šta veće postignuće u razvoju. Sedenje uz oslonac  je manje postignuće u razvoju od sedenja bez oslonca. Ono što je veće postignuće, dolazi kasnije)
9m Pošto smo u 9 mesecu stigli do kolena,  dete se podiže u položaj za puzanje. Neka  deca već puze
11m Hoda uz pridržavanje       
12m  Sa godinu dana treba da hoda samostalno. U nekim udžbenicima piše u 11 mesecu, a u nekim u 13m i 15m. Kada ima više opcija treba naći prosek
2g Kada je u uzrastu od 2 godine  dete počinje da trči i može da se penje i silazi  niz stepenice (oba stopala na jednoj stepenici),  uz pridržavanje
3g U trećoj godini vozi tricikl, penje se i silazi niz sepenice uz pridržavanje, stajući naizmenično na stepenik, korak po korak
4g U četvrtoj godini može da stoji i skakuće na jednoj nozi
5g U petoj godini može da skače podižući oba stopala od podloge

Fina motorika

Bebe se rađaju sa čvrsto stinutim pesnicama zbog prisutnog refleksa hvatanja
3m Gubi se refleks hvatanja i odojče uči da svojevoljno hvata predmete
5m Koristi obe ruke da bi izvršilo bilo kakvo  hvatanje predmeta. Ni jedna ruka nije dominantna
6m Ispušta predmet koji mu je u ruci kada mu dajemo drugi predmet. To radi zato što ga je  novi predmet više zainteresovao
7m Već može da se služi jednom rukom. Kada drži jedan predmet u ruci i da mu se drugi,ono će da premesti predmet u drugu ruku i uzme ponuđeni
9m Javlja se pinceta hvat. On, takođe, može da se javi i u 10. mesecu
12m Javlja se odbacivanje, tj. voljno bacanje nekog predmeta i prestaje oralna faza, istraživanja predmeta koja počinje u 5. mesecu
15m Može da jede kašikom uz malo prosipanja
18m Pije iz šolje ili čaše, takođe uz malo prosipanja
2g Pravi kulu od 6 kocki. Počinje da pravi vertikalne pokrete, npr. okreće stranice knjige jednu po jednu
3g Pravi kulu od 9 kocki. Počinje da bude dominantna jedna ruka. Može da nacrta krug
4g Sa četiri godine može da nacrta četvorougao ili krst
5g Crta trougao, što u trećoj godini definitivno ne uspeva.

Govor

3m Osim plača, oglašava se vokalizacijom i gukanjem: A, E, I, O, U, G, K
6m Može da spaja u slog dva vokala ili dva grlena konsonanta:  AE, EA, AU, GH, KH
9m Spaja dva ista sloga: MA-MA, TA-TA
12m Izgovara dve reči sa značenjem
15m Pokušava da imitira reči koje odrasli izgovaraju.
Javlja se tzv. „žargonski“ jezik
18m Dete može da govori 10 reči sa značenjem.
(Da bi sa 2 godine govorilo proste rečenice, potrebno je 15-20 reči pomoću kojih pravi kombinacije za izražavanje svojih potreba)
2g Pravi proste rečenice
3g Može da odgovori na pitanja vezana za ime, godine, pol
4g Može da ispriča jdnostavne priče i pesmice. U tom uzrastu deca su obično u vrtićima gde mogu da nauče takve priče ili pesmice
5g Imenuje boje



Socijalizacija (društvenost)

2m Osmeh je prva socijalna sposobnost
3m Prepoznaje majku. Pre toga počinje da se osmehuje
6m Voli da se igra ispred ogledala. Tako počinje da prepoznaje sebe
7m Razvija se strah od stranaca, tj. nepoznatih osoba
9m Koristi prve socijalne gestove, kao što su mahanje „pa-pa“ i  pljeskanje „taši taši“
12m Odmahuje glavom da kaže „ne“
15m Počinje da grli roditelja
18m Počinje da ljubi roditelja za laku noć ili nekim sličnim situacijama
2g Trebalo bi da bude suvo u toku dana
3g Trebalo bi da bude suvo u toku noći
4g Treba da ide u toalet samo
5g Treba da se svlači i oblači bez pomoći odraslih

No comments:

Post a Comment