PREKRETNICE U RAZVOJU PO
UZRASTIMA
DETETA
PODSETNIK ZA RODITELjE
Želimo da vam predstavimo
podsetnik
uz čiju pomoć možete da pratite prekretnice
u razvoju u različitom
uzrastu svog deteta.
Prekretnice predstavljaju
razvojni cilj koji
dete treba da dostigne u određenom uzrastu.
Moramo da napomenemo da je
razvoj individualan i da se svako dete razvija na sebi svojstven način u
zavisnosti od genetskog potencijala i podsticajnih aktivnosti roditelja i
socijalne sredine.
Podsetnik za roditelje je
dat kroz prekretnice u razvoju po uzrastima deteta za:
Grubu motoriku
Finu motoriku
Govor
Socijalizaciju
(društvenost)
Gruba motorika
Za grbu motoriku treba da
zamislimo celo
dečje telo
3m – vrat, 6m – trup, 9m –
noge, 1g - stopala
(dete već treba da stoji)
3m Glavu drži uspravno, bez
pridržavanja
6m Sedi uz oslonac
6m Okreće se sa stomaka na
leđa i sa leđa na stomak preko obe strane. Podiže se iz ležećeg u sedeći
položaj i obrnuto
8m Sedi bez oslonca. (Bitno
je da se razume šta je manje a šta veće postignuće u razvoju. Sedenje uz
oslonac je manje postignuće u razvoju od
sedenja bez oslonca. Ono što je veće postignuće, dolazi kasnije)
9m Pošto smo u 9 mesecu
stigli do kolena, dete se podiže u
položaj za puzanje. Neka deca već puze
11m Hoda uz pridržavanje
12m Sa godinu dana treba da hoda samostalno. U
nekim udžbenicima piše u 11 mesecu, a u nekim u 13m i 15m. Kada ima više opcija
treba naći prosek
2g Kada je u uzrastu od 2
godine dete počinje da trči i može da se
penje i silazi niz stepenice (oba
stopala na jednoj stepenici), uz
pridržavanje
3g U trećoj godini vozi
tricikl, penje se i silazi niz sepenice uz pridržavanje, stajući naizmenično na
stepenik, korak po korak
4g U četvrtoj godini može
da stoji i skakuće na jednoj nozi
5g U petoj godini može da
skače podižući oba stopala od podloge
Fina motorika
Bebe se rađaju sa čvrsto
stinutim pesnicama zbog prisutnog refleksa hvatanja
3m Gubi se refleks hvatanja
i odojče uči da svojevoljno hvata predmete
5m Koristi obe ruke da bi
izvršilo bilo kakvo hvatanje predmeta.
Ni jedna ruka nije dominantna
6m Ispušta predmet koji mu
je u ruci kada mu dajemo drugi predmet. To radi zato što ga je novi predmet više zainteresovao
7m Već može da se služi
jednom rukom. Kada drži jedan predmet u ruci i da mu se drugi,ono će da
premesti predmet u drugu ruku i uzme ponuđeni
9m Javlja se pinceta hvat.
On, takođe, može da se javi i u 10. mesecu
12m Javlja se odbacivanje,
tj. voljno bacanje nekog predmeta i prestaje oralna faza, istraživanja predmeta
koja počinje u 5. mesecu
15m Može da jede kašikom uz
malo prosipanja
18m Pije iz šolje ili čaše,
takođe uz malo prosipanja
2g Pravi kulu od 6 kocki.
Počinje da pravi vertikalne pokrete, npr. okreće stranice knjige jednu po jednu
3g Pravi kulu od 9 kocki.
Počinje da bude dominantna jedna ruka. Može da nacrta krug
4g Sa četiri godine može da
nacrta četvorougao ili krst
5g Crta trougao, što u
trećoj godini definitivno ne uspeva.
Govor
3m Osim plača, oglašava se
vokalizacijom i gukanjem: A, E, I, O, U, G, K
6m Može da spaja u slog dva
vokala ili dva grlena konsonanta: AE,
EA, AU, GH, KH
9m Spaja dva ista sloga:
MA-MA, TA-TA
12m Izgovara dve reči sa
značenjem
15m Pokušava da imitira
reči koje odrasli izgovaraju.
Javlja se tzv. „žargonski“
jezik
18m Dete može da govori 10
reči sa značenjem.
(Da bi sa 2 godine govorilo
proste rečenice, potrebno je 15-20 reči pomoću kojih pravi kombinacije za
izražavanje svojih potreba)
2g Pravi proste rečenice
3g Može da odgovori na pitanja
vezana za ime, godine, pol
4g Može da ispriča
jdnostavne priče i pesmice. U tom uzrastu deca su obično u vrtićima gde mogu da
nauče takve priče ili pesmice
5g Imenuje boje
Socijalizacija (društvenost)
2m Osmeh je prva socijalna
sposobnost
3m Prepoznaje majku. Pre
toga počinje da se osmehuje
6m Voli da se igra ispred
ogledala. Tako počinje da prepoznaje sebe
7m Razvija se strah od
stranaca, tj. nepoznatih osoba
9m Koristi prve socijalne
gestove, kao što su mahanje „pa-pa“ i
pljeskanje „taši taši“
12m Odmahuje glavom da kaže
„ne“
15m Počinje da grli
roditelja
18m Počinje da ljubi
roditelja za laku noć ili nekim sličnim situacijama
2g Trebalo bi da bude suvo
u toku dana
3g Trebalo bi da bude suvo
u toku noći
4g Treba da ide u toalet
samo
5g Treba da se svlači i
oblači bez pomoći odraslih
No comments:
Post a Comment