Predstavljanje knjige o konceptima ranog razvoja
Nakon tri godine je prekasno - Masaru Ibuki
Osnova ranog razvoja je razvijanje samog detinjstva, žudnje
za kreativnošću, ljubavi prema lepom, ali i podsticanje deteta da zna kako da
razmišlja i kako da izrazi svoje misli. Na prvom mestu, neophodno je izabrati
takve metode vaspitanja koje će zainteresovati dete.
Pre nekoliko decenija teorija Masaru Ibuki preokrenula je
tradicionalne pojmove ranog razvoja deteta. Verovalo se da je novorođenčetu, odojčetu,
detetu koje još ne govori, potrebna, pre svega, dobra nega: zdrava hrana,dobar san, topla, suva i čista odeća. I to je
dovoljno. Dovoljno za preživljavanje Vremena su se promenila. Japanski autor
Masaru Ibuka to je dobro osetio. Rekao je pravu stvar: od samog rođenja deteta
ne bavimo se nežnim bićem koje zahteva samo brigu, već individualnost. Knjiga “Nakon
tri godine je prekasno” je postala popularna u celom svetu (zove se Knjiga veka)
i ima puno sledbenika. Glavna ideja je da u prve tri godine života dete ima
najveći potencijal za učenje. Glavna stvar je da ne zakasnite. Autor ove knjige
veruje da mala deca imaju mogućnost bilo šta da nauče. Razmišlja o ogromnom uticaju
okoline na novorođenčad, nudi
jednostavne i razumljive metode za podučavanje koje doprinose ranom razvoju deteta.
Po njegovom mišljenju, ono što odrasli uče s velikim poteškoćama, deca uče bez
napora. A glavna stvar u ovom procesu je uneti novo iskustvo na vreme. Ali samo
onaj ko je svakoga dana uz dete, to može prepoznati na vreme. Knjiga je upućena
svim majkama i očevima koji žele da otkriju nove divne mogućnosti za svoju malu decu.
Knjiga ne pruža jasne praktične alate o tome kako se
uključiti u razvoj dece, ali daje odgovor na glavno pitanje "Zašto?".
Zašto se treba baviti razvojem dece mlađe od 3 godine i zašto je to tako
važno za njihovu budućnost?
Glen Doman je u uvodu engleskog izdanja knjige ovako opisao:
„Ova knjiga je jedna od najvažnijih knjiga ikad napisanih. Mislim da bi trebalo
da je čitaju svi roditelji koji žive na
Zemlji. "
Identitet autora je veoma zanimljiv. Masaru Ibuka je rođen
početkom prošlog veka u malom japanskom gradu Nikko, u porodici inženjera. Bez
obzira na rani odlazak njegovog oca, njegov profesionalni put je unapred
određen. Masaru se školovao na Univerzitetu Veseda, na Elektrotehničkom
fakultetu. Tokom studija, iz prijateljskih namera studenti ga nazivaju
“genijalnim pronalazačem”. To nije slučajnost! Više puta je pokazao svoj
talenat u učionici, a njegov završni rad bio je veoma cenjen na industrijskoj
izložbi u Parizu. Po završetku univerziteta, počeo je istraživanje prenosa i
fiksiranja zvučnih i video signala na filmskoj traci. Malo kasnije, odlučuje da
otvori svoju kompaniju za proizvodnju preciznih alata. To iskustvo je poslužilo
kao polazna tačka za osnivanje poslovnog giganta na današnjem globalnom tržištu
– korporacije SONI. Prvom detetu, Masaru Ibuke, dijagnostikovan je autizam. U
pokušaju da nađe efikasne načine za njegov razvoj, razvio je svoj koncept
predškolskog obrazovanja, čiji su glavni stavovi objavljeni u knjizi “Nakon tri
godine je prekasno“. Nakon toga, to iskustvo mu je pomoglo da osnuje nacionalno
udruženje i školu za rani razvoj deteta.
Knjiga "Nakon tri godine je prekasno" postala je
vrlo popularna u Rusiji. Gotovo svi centri ranog razvoja je uključuju u prvom
redu među preporučenu literaturu.
“Često se kaže da je čovek proizvod društva i da ne može
živeti van njega. Ali s druge strane, vodi ga ne samo instinkt da živi u grupi,
već i svest svog „Ja“. Zato, on uvek mora da traži harmoniju između društvenog i individualnog. Ako ravnoteža nije uspostavljena,
on neće moći da se prilagodi društvu. Postizanje ove harmonije u velikoj meri
zavisi od ranog razvoja. Verujem da se to može postići samo na osnovu rano
formiranog stereotipa mišljenja, koji uključuje pravo na samopoštovanje i
osećaj odgovornosti prema društvu. Takav stereotip se može stvoriti na osnovu
dečije komunikacije.
Kada ima oko dve godine, detetu postaje nezanimljivo da se
igra samo sa sobom, počinje da se igra sa drugima, a onda prvo uči kako da
komunicira u grupi. Može se rasplakati ako to ne može učiniti na svoj način,
ali mora da se pokori volji većine. Čak i kada se mirno igra sa drugima i kada
se svađa, uči da živi u timu. Svađe su važne jer razvijaju ličnu inicijativu. Svađe
između dece mogu se podeliti u tri vrste: one u kojima dete ima prednost nad
protivnikom, one u kojima daje prednost drugom i one u kojima odustaje. Različite
vrste svađa karakteristične su za različite uzraste. Na primer, u uzrastu od
dve godine dete će verovatno biti pasivan učesnik u svađi, a u uzrastu od tri
godine će je provocirati. To će značiti da se u njemu formira i izražava
sopstveno„ja“.
Postoje različiti razlozi za neslaganje među decom: borba za
igračku, bicikl, ljuljašku ili ruganje, ali nema svađe bez razloga. Kada vaše dete
pokuša da se ruga drugom detetu, naučite ga da je loše da se svađa, jer bez
objašnjenja ne možete kod njega da razvijete
osećaj za saradnju. Možete čak reći da
uplitanje u svađu sa decom znači sprečavanje razvoja instinkta da se živi u
timu.
Deca imaju svoju logiku i međusobno komuniciraju na svoj
način. Nema mesta logici za odrasle. Ako ćete dečije svađe razmatrati sa
stanovišta odraslih, pokušajte da ga ubedite da ne treba vikati i da je neko ko se svađa sa drugima loš, vaše
dete će se samo povući u sebe i naljutiti. Svađa - to je prva lekcija u životu
tima.”
Glavne ideje knjige "Nakon tri godine je prekasno"
(sažetak)
Nemojte davati detetu samo lagane zadatke. Za decu, ne
postoji pojam “teško”, njima je sve novo i informativno.
Nemojte biti grubi
prema svom detetu, misleći da ćete ga tako “čeličiti”. Dete posle treće godine
već ima svest o sopstvenom dostojanstvu, zato ga nemojte fizički kažnjavati.
Što ranije naučite svoje dete da pliva to bolje.
Slušajte zajedno sa detetom klasičnu muziku.
Roditelji treba da ohrabruju svoje dete da komunicira što više sa svojim rođacima i svojim vršnjacima.
Takođe, odrasli ne bi trebalo da se mešaju u svađe među decom (deca treba sama da nauče da međusobno komuniciraju).
Ne dozvolite sebi da se podsmevate detetu, pogotovo ne pred
nekim.
Hvalite svoje dete što je više i češće moguće.
Kako ne biste odbili dete od hrane, ne prisiljavati ga da
jede kada to ne želi.
Pokušajte da pratite dnevnu rutinu.
Učite pesmice napamet, kako biste trenirali detetovo
pamćenje.
Veoma je korisno sviranje na nekom instrumentu, naročito na violini. Ova veština omogućava detetu da nauči da se fokusira i da razvija
liderske veštine.
Izbegavajte svađe u prisustvu dece, jer ona reaguju na sve.
Nemojte uklanjati sve opasne predmete iz detetovog
okruženja.
Nema potrebe da ispunjavate sve želje detetu i kupujete mu
čak i ono što nije tražilo. Veliki broj igračaka skreće pažnju, a njihov
nedostatak razvija maštu.
Razvijte motoriku obe ruke.
Takođe, dajte detetu da se bavi modeliranjem, crtanjem,
origamijem. Zapamtite, nemojte davati detetu papir standardnih dimenzija, jer
standardni list papira podstiče razvoj standardne ličnosti.
Podstičite bavljenje sportom. Važno je povezati dete sa
fizičkim aktivnostima od malih nogu.
Posebno obratite pažnju na vaše ponašanje i kako
komunicirate sa detetom. Zapamtite da deca često kopiraju svoje roditelja.
Najvažnije razdoblje u razvoju deteta je do tri godine.
"Nema zaostale dece - sve zavisi od metode podučavanja."
Primarni cilj ranog razvoja je sprečiti da deca budu
nesrećna.
Nerazvijenost ljudskog mladunčeta ukazuje na njegov veliki
potencijal.
Ako se u prve tri godine nije formirala čvrsta baza,
beskorisno je podučavati kako se ona koristi.
Sposobnosti prepoznavanja dece postaju očiigledne otprilike
nakon šest meseci.
Neintervencija u ranom uzrastu, a zatim pritisak na dete u
kasnijem uzrastu, može samo uništiti njegov talent.
Koncepti odraslih "teško" i "lako" nisu
prikladni za decu.
Dete ima divno maštovito pamćenje.
Logično objašnjenje algebre dete lakše razume nego naizgled
lako nelogično rešenje.
Čak i petomesečno dete može da ceni Bacha.
Šestomesečno dete može da pliva.
Dečji mozak upija znanje poput sunđera.
Dete pamti samo ono što mu je zanimljivo.
Mnoge veštine se ne mogu steći ako se ne nauče u detinjstvu.
Strani jezik se može savladati u ranoj fazi razvoja.
Sluh kod deteta sa oštećenjem sluha možete delimično razviti.
Glavna stvar je okolina, a ne geni.
Dete čiji je otac naučnik ne mora nužno postati naučnik.
Danas će dete biti potpuno drugačije nego juče.
Uticaj na dete mlađe od tri godine ima trajan odraz na
život.
Soba bez stimulansa štetna je za bebu.
Uzrast odojčeta je
izuzetno osetljivo razdoblje u ljudskom životu.
Dete može pročitati potpuno drugačiju priču sa slika u
knjizi od one koju čita odrasla osoba.
Ostaviti dete na uzrastu do 3 godine na brigu dadilji
rizičan je posao.
Utisci iz ranog detinjstva određuju dalji način razmišljanja
i postupanja deteta.
Ne postoje gotovi recepti za odgajanje odojčadi.
Često uzmite dete u naručje.
Ne bojte se staviti dete pored sebe u krevet.
Dete koje je odgajala majka koja nema sluh za muziku takođe
će odrasti bez sluha za muziku.
Razgovarajte s detetom.
Ne žurite sa detetom.
Ignorisanje deteta gore je od razmaženosti.
Dečji strah ponekad leži u stvarima kojih odrasli nisu svesni.
Vaše dete nasleđuje oči i nos, a izraz na njegovom licu
ogledalo je u kojem se odražavaju odnosi u porodici.
Samo način na koji se roditelji ponašaju, šta rade i osećaju,
kako razgovaraju s detetom mogu oblikovati ličnost deteta.
Otac treba češće da komunicira sa svojim detetom.
Vodeća uloga u odgajanju i obrazovanju dece pripada majci.
Što je više dece u porodici, to će bolje međusobno da komuniciraju.
Prisutnost baka i deda stvara dobar posticaj za razvoj deteta.
Treba podsticati komunikaciju između dece.
Svađe razvijaju detetove komunikacijske veštine.
Treba edukovati i naučiti dete na disciplinu dok još nije
navršilo godinu dana.
Ne ismevajte dete u prisustvu drugih.
I pohvala i kazna moraju se koristiti vrlo pažljivo.
Interesovanje je najbolja motivacija.
Dete voli sve ritmičko.
Deca smatraju da je zanimljivo ispravno, a nezanimljivo pogrešno.
Interesovanje deteta treba pojačati.
Ponavljanje je najbolji način za podsticanje detetovog
interesovanja.
Dečja mašta i fantazija razvijaju kreativne sposobnosti.
Razvijajte intuiciju kod svog deteta.
Do tri godine nema rodnih razlika u odgajanju deteta.
Recite svom detetu istinu o polu.
Ne bi trebalo da hranite dete samo onim što je korisno.
Dnevna rutina razvija osećaj za vreme.
Nerazvijen govor i
loše izgovaranje proizvod su okoline u kojem dete raste.
Muzička harmonija (tonalitet, promene tonaliteta) usvaja se u detinjstvu.
Učenje sviranja violine razvija sposobnost koncentracije.
Sviranje violine razvija liderstvo.
Muzčko obrazovanje u ranom uzrastu utiče čak i na izgled deteta.
Učenje stihova trenira memoriju.
Okružite mališane najboljim podsticajima koje imate.
Dete je sjajan imitator.
Uspeh u jednoj stvari daje poverenje u druge stvari.
Dajte detetu olovke što je pre moguće.
Ne treba da sklanjate sve ono što može biti opasno za dete.
Dete ima svoju ideju o redu.
Omogućite svom detetu posmatračko mesto.
Igračke treba da budu prijatne na dodir.
Knjige nisu samo za čitanje, ali i kocke nisu samo za
građenje.
Modeliranje, rezanje uzoraka od papira, presavijanje
papirnatih figura razvija detetove nacrte.
Igrajte igre sa ulogama.
Vežba podstiče razvoj inteligencije.
Trenirajte levu ruku na isti način kao i desnu.
Deca imaju koristi od hodanja.
Obuka je potrebna i za
sposobnosti kretanja.
Što pre počnete da uključujete dete da se bavi sportom to su bolji rezultati.
Za dete su rad i igra isti.
Rani razvoj nije priprema za vrtić.
Rano obrazovanje ne zahteva ni dodatno vreme ni novac.
Bez perspektive za budućnost pravilno obrazovanje nije
moguće.
Ne postoji ništa važnije od odgajanja dece.
Pre odgajanja dece prvo morate edukovati sebe kao roditelje.
Učite od svog deteta.
Otac može od deteta odgojiti genija, ali samo majka može od
njega izgraditi dobru osobu, prirodno kombinujući mentalne i fizičke sposobnosti.
Ne silite detetovu volju.
Ne prekidajte odgajanje deteta.
Deca nisu vlasništvo roditelja.
Majčina nesigurnost na štetu je deteta.
Majčinska ispraznost kod deteta podstiče lažne pojmove.
Da biste odgajali dete,prvo se edukujte.
Neka vaše dete bude bolje od vas.
21. vek izgradiće oni koji veruju drugima.
Današnja deca će prevazići ratove i rasne predrasude.
Nadamo se da ćemo vam pomoći da pronađete svoj put, kada je u pitanju rana stimulacija dece, ali ono što je veoma važno da uvek imate na umu je, da ne postoji savršen roditelj, već samo pravi roditelj.
No comments:
Post a Comment