Monday, May 4, 2020


Predstavljanje knjige o konceptima ranog razvoja

Nakon tri godine je prekasno - Masaru Ibuki

Osnova ranog razvoja je razvijanje samog detinjstva, žudnje za kreativnošću, ljubavi prema lepom, ali i podsticanje deteta da zna kako da razmišlja i kako da izrazi svoje misli. Na prvom mestu, neophodno je izabrati takve metode vaspitanja koje će zainteresovati dete.
Pre nekoliko decenija teorija Masaru Ibuki preokrenula je tradicionalne pojmove ranog razvoja deteta. Verovalo se da je novorođenčetu, odojčetu, detetu koje još ne govori, potrebna, pre svega, dobra nega: zdrava hrana,dobar  san, topla, suva i čista odeća. I to je dovoljno. Dovoljno za preživljavanje Vremena su se promenila. Japanski autor Masaru Ibuka to je dobro osetio. Rekao je pravu stvar: od samog rođenja deteta ne bavimo se nežnim bićem koje zahteva samo brigu, već individualnost. Knjiga “Nakon tri godine je prekasno” je postala popularna u celom svetu (zove se Knjiga veka) i ima puno sledbenika. Glavna ideja je da u prve tri godine života dete ima najveći potencijal za učenje. Glavna stvar je da ne zakasnite. Autor ove knjige veruje da mala deca imaju mogućnost bilo šta da nauče. Razmišlja o ogromnom uticaju okoline na novorođenčad,  nudi jednostavne i razumljive metode za podučavanje koje doprinose ranom razvoju deteta. Po njegovom mišljenju, ono što odrasli uče s velikim poteškoćama, deca uče bez napora. A glavna stvar u ovom procesu je uneti novo iskustvo na vreme. Ali samo onaj ko je svakoga dana uz dete, to može prepoznati na vreme. Knjiga je upućena svim majkama i očevima koji žele da otkriju  nove divne mogućnosti za svoju malu decu.
Knjiga ne pruža jasne praktične alate o tome kako se uključiti u razvoj dece, ali daje odgovor na glavno pitanje "Zašto?". Zašto se treba baviti razvojem dece mlađe od 3 godine i zašto je to tako važno za njihovu budućnost?
Glen Doman je u uvodu engleskog izdanja knjige ovako opisao: „Ova knjiga je jedna od najvažnijih knjiga ikad napisanih. Mislim da bi trebalo da je  čitaju svi roditelji koji žive na Zemlji. "
Identitet autora je veoma zanimljiv. Masaru Ibuka je rođen početkom prošlog veka u malom japanskom gradu Nikko, u porodici inženjera. Bez obzira na rani odlazak njegovog oca, njegov profesionalni put je unapred određen. Masaru se školovao na Univerzitetu Veseda, na Elektrotehničkom fakultetu. Tokom studija, iz prijateljskih namera studenti ga nazivaju “genijalnim pronalazačem”. To nije slučajnost! Više puta je pokazao svoj talenat u učionici, a njegov završni rad bio je veoma cenjen na industrijskoj izložbi u Parizu. Po završetku univerziteta, počeo je istraživanje prenosa i fiksiranja zvučnih i video signala na filmskoj traci. Malo kasnije, odlučuje da otvori svoju kompaniju za proizvodnju preciznih alata. To iskustvo je poslužilo kao polazna tačka za osnivanje poslovnog giganta na današnjem globalnom tržištu – korporacije SONI. Prvom detetu, Masaru Ibuke, dijagnostikovan je autizam. U pokušaju da nađe efikasne načine za njegov razvoj, razvio je svoj koncept predškolskog obrazovanja, čiji su glavni stavovi objavljeni u knjizi “Nakon tri godine je prekasno“. Nakon toga, to iskustvo mu je pomoglo da osnuje nacionalno udruženje i školu za rani razvoj deteta.
Knjiga "Nakon tri godine je prekasno" postala je vrlo popularna u Rusiji. Gotovo svi centri ranog razvoja je uključuju u prvom redu među preporučenu literaturu.
“Često se kaže da je čovek proizvod društva i da ne može živeti van njega. Ali s druge strane, vodi ga ne samo instinkt da živi u grupi, već i svest svog „Ja“. Zato, on uvek mora da traži harmoniju između društvenog  i individualnog. Ako ravnoteža nije uspostavljena, on neće moći da se prilagodi društvu. Postizanje ove harmonije u velikoj meri zavisi od ranog razvoja. Verujem da se to može postići samo na osnovu rano formiranog stereotipa mišljenja, koji uključuje pravo na samopoštovanje i osećaj odgovornosti prema društvu. Takav stereotip se može stvoriti na osnovu dečije komunikacije.
Kada ima oko dve godine, detetu postaje nezanimljivo da se igra samo sa sobom, počinje da se igra sa drugima, a onda prvo uči kako da komunicira u grupi. Može se rasplakati ako to ne može učiniti na svoj način, ali mora da se pokori volji većine. Čak i kada se mirno igra sa drugima i kada se svađa, uči da živi u timu. Svađe su važne jer razvijaju ličnu inicijativu. Svađe između dece mogu se podeliti u tri vrste: one u kojima dete ima prednost nad protivnikom, one u kojima daje prednost drugom i one u kojima odustaje. Različite vrste svađa karakteristične su za različite uzraste. Na primer, u uzrastu od dve godine dete će verovatno biti pasivan učesnik u svađi, a u uzrastu od tri godine će je provocirati. To će značiti da se u njemu formira  i izražava  sopstveno„ja“.
Postoje različiti razlozi za neslaganje među decom: borba za igračku, bicikl, ljuljašku ili ruganje, ali nema svađe bez razloga. Kada vaše dete pokuša da se ruga drugom detetu, naučite ga da je loše da se svađa, jer bez objašnjenja  ne možete kod njega da razvijete osećaj za  saradnju. Možete čak reći da uplitanje u svađu sa decom znači sprečavanje razvoja instinkta da se živi u timu.
Deca imaju svoju logiku i međusobno komuniciraju na svoj način. Nema mesta logici za odrasle. Ako ćete dečije svađe razmatrati sa stanovišta odraslih, pokušajte da ga ubedite da ne treba  vikati  i da je neko ko se svađa sa drugima loš, vaše dete će se samo povući u sebe i naljutiti. Svađa - to je prva lekcija u životu tima.”
Glavne ideje knjige "Nakon tri godine je prekasno" (sažetak)
Nemojte davati detetu samo lagane zadatke. Za decu, ne postoji pojam “teško”, njima je sve novo i informativno.
 Nemojte biti grubi prema svom detetu, misleći da ćete ga tako “čeličiti”. Dete posle treće godine već ima svest o sopstvenom dostojanstvu, zato ga nemojte fizički kažnjavati.
Što ranije naučite svoje dete da pliva to bolje.




Slušajte zajedno sa detetom klasičnu muziku.
Roditelji treba da ohrabruju svoje dete da komunicira što više sa                                                    svojim rođacima i svojim vršnjacima.
Takođe, odrasli ne bi trebalo da se mešaju u svađe među decom (deca treba sama da nauče da međusobno komuniciraju).
Ne dozvolite sebi da se podsmevate detetu, pogotovo ne pred nekim.
Hvalite svoje dete što je više i češće moguće.
Kako ne biste odbili dete od hrane, ne prisiljavati ga da jede kada to ne želi.
Pokušajte da pratite dnevnu rutinu.
Učite pesmice napamet, kako biste trenirali detetovo pamćenje.
Veoma je korisno sviranje na nekom instrumentu, naročito na violini. Ova veština omogućava detetu da nauči da se fokusira i da razvija liderske veštine.
Izbegavajte svađe u prisustvu dece, jer ona reaguju na sve.
Nemojte uklanjati sve opasne predmete iz detetovog okruženja.
Nema potrebe da ispunjavate sve želje detetu i kupujete mu čak i ono što nije tražilo. Veliki broj igračaka skreće pažnju, a njihov nedostatak razvija maštu.
Razvijte motoriku obe ruke.
Takođe, dajte detetu da se bavi modeliranjem, crtanjem, origamijem. Zapamtite, nemojte davati detetu papir standardnih dimenzija, jer standardni list papira podstiče razvoj standardne ličnosti.
Podstičite bavljenje sportom. Važno je povezati dete sa fizičkim aktivnostima od malih nogu.
Posebno obratite pažnju na vaše ponašanje i kako komunicirate sa detetom. Zapamtite da deca često kopiraju svoje roditelja.
Najvažnije razdoblje u razvoju deteta je do tri godine.
"Nema zaostale dece - sve zavisi od metode podučavanja."
Primarni cilj ranog razvoja je sprečiti da deca budu nesrećna.
Nerazvijenost ljudskog mladunčeta ukazuje na njegov veliki potencijal.
Ako se u prve tri godine nije formirala čvrsta baza, beskorisno je podučavati kako se ona koristi.
Sposobnosti prepoznavanja dece postaju očiigledne otprilike nakon šest meseci.
Neintervencija u ranom uzrastu, a zatim pritisak na dete u kasnijem uzrastu, može samo uništiti njegov talent.
Koncepti odraslih "teško" i "lako" nisu prikladni za decu.
Dete ima divno maštovito pamćenje.
Logično objašnjenje algebre dete lakše razume nego naizgled lako nelogično rešenje.
Čak i petomesečno dete može da ceni Bacha.
Šestomesečno dete može da pliva.
Dečji mozak upija znanje poput sunđera.

Dete pamti samo ono što mu je zanimljivo.
Mnoge veštine se ne mogu steći ako se ne nauče u detinjstvu.
Strani jezik se može savladati u ranoj fazi razvoja.
Sluh kod deteta sa oštećenjem sluha možete delimično razviti.
Glavna stvar je okolina, a ne geni.
Dete čiji je otac naučnik ne mora nužno postati naučnik.
Danas će dete biti potpuno drugačije nego juče.
Uticaj na dete mlađe od tri godine ima trajan odraz na život.
Soba bez stimulansa štetna je za bebu.
Uzrast odojčeta  je izuzetno osetljivo razdoblje u ljudskom životu.
Dete može pročitati potpuno drugačiju priču sa slika u knjizi od one koju čita odrasla osoba.
Ostaviti dete na uzrastu do 3 godine na brigu dadilji rizičan je posao.
Utisci iz ranog detinjstva određuju dalji način razmišljanja i postupanja deteta.
Ne postoje gotovi recepti za odgajanje odojčadi.
Često uzmite dete u naručje.
Ne bojte se staviti dete pored sebe u krevet.
Dete koje je odgajala majka koja nema sluh za muziku takođe će odrasti bez sluha za muziku.
Razgovarajte s detetom.
Ne žurite sa detetom.
Ignorisanje deteta gore je od razmaženosti.
Dečji strah ponekad leži u stvarima kojih odrasli nisu svesni.
Vaše dete nasleđuje oči i nos, a izraz na njegovom licu ogledalo je u kojem se odražavaju odnosi u porodici.
Samo način na koji se roditelji ponašaju, šta rade i osećaju, kako razgovaraju s detetom mogu oblikovati ličnost deteta.
Otac treba češće da komunicira sa svojim detetom.
Vodeća uloga u odgajanju i obrazovanju dece pripada majci.
Što je više dece u porodici, to će bolje međusobno da komuniciraju.
Prisutnost baka i deda stvara dobar posticaj za razvoj deteta.
Treba podsticati komunikaciju između dece.
Svađe razvijaju detetove  komunikacijske veštine.
Treba edukovati i naučiti dete na disciplinu dok još nije navršilo godinu dana.
Ne ismevajte dete u prisustvu drugih.
I pohvala i kazna moraju se koristiti vrlo pažljivo.
Interesovanje je najbolja motivacija.
Dete voli sve ritmičko.
Deca smatraju da je zanimljivo ispravno, a nezanimljivo pogrešno.
Interesovanje deteta treba pojačati.
Ponavljanje je najbolji način za podsticanje detetovog interesovanja.
Dečja mašta i fantazija razvijaju kreativne sposobnosti.
Razvijajte intuiciju kod svog deteta.
Do tri godine nema rodnih razlika u odgajanju deteta.
Recite svom detetu istinu o polu.
Ne bi trebalo da hranite dete samo onim što je korisno.
Dnevna rutina razvija osećaj za vreme.
Nerazvijen  govor i loše izgovaranje proizvod su okoline u kojem dete raste.
Muzička harmonija (tonalitet, promene tonaliteta)  usvaja se u detinjstvu.
Učenje sviranja violine razvija sposobnost koncentracije.
Sviranje violine razvija liderstvo.
Muzčko obrazovanje u ranom uzrastu utiče čak i na izgled deteta.
Učenje stihova trenira memoriju.
Okružite mališane najboljim podsticajima koje imate.
Dete je sjajan imitator.
Uspeh u jednoj stvari daje poverenje u druge stvari.
Dajte detetu olovke što je pre moguće.
Ne treba da sklanjate sve ono što može biti opasno za dete.
Dete ima svoju ideju o redu.
Omogućite svom detetu posmatračko mesto.
Igračke treba da budu prijatne na dodir.
Knjige nisu samo za čitanje, ali i kocke nisu samo za građenje.
Modeliranje, rezanje uzoraka od papira, presavijanje papirnatih figura razvija detetove nacrte.
Igrajte igre sa ulogama.
Vežba podstiče razvoj inteligencije.
Trenirajte levu ruku na isti način kao i desnu.
Deca imaju koristi od hodanja.
Obuka je potrebna i za sposobnosti  kretanja.
Što pre počnete da uključujete dete da se bavi sportom to su bolji rezultati.
Za dete su rad i igra isti.
Rani razvoj nije priprema za vrtić.
Rano obrazovanje ne zahteva ni dodatno vreme ni novac.
Bez perspektive za budućnost pravilno obrazovanje nije moguće.
Ne postoji ništa važnije od odgajanja dece.
Pre odgajanja dece prvo morate edukovati sebe kao roditelje.
Učite od svog deteta.
Otac može od deteta odgojiti genija, ali samo majka može od njega izgraditi dobru osobu, prirodno kombinujući  mentalne i fizičke sposobnosti.
Ne silite detetovu volju.
Ne prekidajte odgajanje deteta.
Deca nisu vlasništvo roditelja.
Majčina nesigurnost na štetu je deteta.
Majčinska ispraznost kod deteta podstiče lažne pojmove.
Da biste odgajali dete,prvo se edukujte.
Neka vaše dete bude bolje od vas.
21. vek izgradiće oni koji veruju drugima.
Današnja deca će prevazići ratove i rasne predrasude.

Nadamo se da ćemo vam pomoći da pronađete svoj put, kada je u pitanju rana stimulacija dece, ali ono što je veoma važno da uvek imate na umu je, da ne postoji savršen roditelj, već samo pravi roditelj.

No comments:

Post a Comment