Pasivne i aktivne vežbe za oralnu motoriku
(tekst namenjen
logopedima)
Pasivne vežbe za oralnu motoriku
Žvakanje doprinosi razvoju muskulature vilice. Pokretanje viice i jezika bočno vidi se kod deteta starog sedam meseci. Dete staro 10 meseci može prenositi hranu jezikom sa strane do centra i od centra u stranu i pokretati vilcu gore-dole napred-nazad, kružno, bočno. Neka deca imaju smetnje u uspostavljaju ritma sisanja i gutanja. Ukoliko dete slabo sisa i guta može mu se dati cucla, a može mu se pomoći i ako mu se ritmički pritiska jezik.
Metoda hranjenja kašičicom aktivno pokreće pokretanje usana i odgovarajući položaj jezika. Preporučuje se da se kašičica unosi lateralno (bočno) u usta, tako da detetove usne mogu aktivno skinuti hranu sa ivica kašičice. Drška kašičice dodiruje ugao
detetovih usta. Detetov jezik ostaje u ustima. Aktivno pokretanje i donje i gornje usne tokom hranjenja vidi se kod dece oko 10 meseca.
Oralna masaža kod dece koja nemaju razvijene
pokrete žvakanja ili imaju slabe pokrete sisanja izvodi se u cilju stimulacije
mišića oro-facijalne regije kako bi se povećala njihova snaga. Naručito je
značajna kod tretiranja dece sa problemima hranjenja usled hipotonije. Oralna
masaža je najefikasnija kada se izvodi 3 puta dnevno svakog dana, pre jedenja,
pijenja, govorenja ili pranja zuba. Postupak može trajati od 5 do 10 minuta.
Prilikom masaže mogu se koristiti rukavice
koje mogu da budu od lateksa (proveriti da dete nije alergično na lateks) i
različitih boja. Iskustvo može biti pojačano stavljanjem nekog ukusa (slatki sirup, pasta za zube sa jagodom,
limun) na vrh prsta. Slatko će povećati proizvodnju pljuvačke. Kisela i slana
hrana podstiču reakciju gutanja.
Dete bi trebalo postaviti u takav položaj da
su mu leđa uspravna, brada u neutralnom položaju (niti spuštena dole prema
prstima, niti isturena prema gore), a kukovi u položaju od 90 stepeni u odnosu
na trup. Nekoj deci više odgovara da budu na terapijskoj lopti ili ljuljašci.
Detetu treba pružiti i senzorno i motoričko
iskustvo. Može se koristiti krpica koja se obmota oko kažiprsta.
Kružnim pokretima prstiju masirati obraze (pri
čemu je palac terapeuta na jednom, a kažiprst na drugom obrazu).
Špatulom ili štapićem odvojiti obraze od
zubića (sa unutrašnje strane usne duplje).
Masirati predeo iznad gornje i ispod donje
usne.
Palac terapeuta nasloniti na detetovu bradu
i primicati donju usnu gornjoj (pokretati vilicu) da se čuje zvuk sličan
poljubcu.
Staviti dete ispred sebe, svoj srednji prst
položiti na detetovu bradu horizontalno, kažiprst vertikalno, palac ispred
brade i pomerati vilicu gore-dole (otvarajući i zatvarajući usta).
Masirati jezik špatulom ili štapićem
lizalice na sledeći način:
·
Povlačeći špatulu od korena
jezika ka vrhu (duž dorzuma)
·
Povlačeći špatulu po bočnim
ivicama jezika.
·
Pomerajući jezik ka levom i
desnom obrazu.
·
Pomerajući isplaženi jezik ka
levom i desnom uglu usana.
·
Podizati isplaženi jezik ka
gornjoj, pa ka donjoj usni.
·
Povlačeći špatulu od mekog nepca
preko tvrdog do prednjih zuba (dok je dete u ležećem položaju).
Područje iza gornjeg reda
zuba je veoma značajno za senzornu integraciju u ustima. Jagodicu kažiprsta
stavimo na nepce odmah iza zuba. Pri tome se zubi ne dodiruju. Učini se veoma
lagani i vema čvrst pritisak 5 do 10 sekundi. Ponavlja se više puta na dan.
Većina dece se smiri tokom ove vežbe izvođenja kada se ponavlja i kada shvate o
čemu se radi. Ako dete ne prihvata prst može se koristiti okrugla lizaica ili
četkica za zube (električna) koja može da zameni masažer .
Lagano masirati vrat, kod
dece koja imaju problem sa žvakanjem i gutanjem, sa glavom zabačenom unazad,
jezik je takođe pomeren unazad, pa se masaža sprovodi u smeru suprotnom od
smera gutanja, kako bi se baza jezika vratila u pravilan položaj.
Razvlačiti detetova usta
u stranu i prozvodeći eeeeee, pa onda ih skupiti i vokalizirati Ooooo.
Spajati mu naglo usne kao
i vokalizairati pa, pa.
Posle svake od navedenih
vežbi palcem pritisnuti podbradak i proveriti da li dete guta. Pratiti disanje
kada su usta deteta zatvorena.
Aktivne vežbe za oralnu motoriku
Naneti (namazati) na gornju usnu ili deo iznad nje neki sladak namaz i pratiti da li ga dete skida
jezikom ili donjom usnom
Namaz naneti i na donju usnu, na uglove usana i iza njih
Vežbe disanja:
·
Disati na nos, izdisati na nos
·
Disati na nos, izdisati na usta
·
Duvati u plamen sveće, šibice, u
konfete
·
Vezbati lizanje, zvakanje
gutanje
Staviti dete ispred ogledala, a zatim mu pokazati šta treba da radi, kako bi
počelo da nas imitira:
Isplaziti jezik i
ostaviti ga na donjoj usni da miruje par sekundi, pri tome treba da bude
lepezasto raširen
Zatim uraditi to isto
brzo ga uvlačeći nekoliko puta
Podignuti isplaženi jezik
na gore
Pomeriti vrh jezika u
desni pa u levi ugao usana
Pomerati jezik u usnoj
duplji, kao kada postoji bombona (smeštajući njegov vrh u levi pa u desni obraz)
Pomerati vrh jezika
između gornje usne i gornjih zuba, pa između donje usne i donjih zuba
Otvoriti usta kao pri
izgovoru glasa A i pri tom podignuti vrh jezika iza gornjih zuba.
Zatim ponoviti isto, a
onda podići polako donju vilicu ka gornjoj kako bi dobili prelomljeni jezik
Otvoriti usta kao pri
izgovoru glasa A i pritom vrh jezika staviti iza donjih zuba, leđa jezika
isturiti u polje i polalko približiti donju usnu ka gornjoj
Uraditi vežbe jezikom kao konjski kas
Coktati jezikom
Napućiti usne kao za poljubac
Iskriviti usne kao kad
plačete
Smejte se ili ljutite
Tražiti od deteta da
pokaže kako se smeje
Zatvorene usne kriviti u
desnu i levu stranu
Vežbati izgovor vokala:
Aaaaaaaa....
Iiiiiiiiiiiiiiiii.....
Eeeeeeee.
Eeeeeeee.
Oooooooo....
Uuuuuuuu....
Duvanje balona ili u zviždaljku
Duvanje mehurića
Naduvanje obraza i
postepeno izbacivanje vazduha
Pijenje pomoću slamčice
Grickanje slamčice
Primeri:
Primeri:
No comments:
Post a Comment