5 корака за иницирање и узвраћање - изградња мозга детета
Како да „иницирам и узвратим“?
Односи између детета и одраслих који су осетљиви и
пажљиви—са пуно интеракција напред-назад—изграђују јаку основу у мозгу детета
за све будуће учење и развој. Ово се зове „сервирај и врати“, а за игру је потребно двоје! Пратите ових 5 корака да бисте вежбали иницирање и узвраћање се
са својим дететом.
Да ли дете нешто гледа или показује? Прави звук или израз лица? Помера руку и ногу? То је иницирање. Кључно је обратити пажњу на шта је дете фокусирано. Не можете да проведете све своје време радећи ово, тражите мале прилике током дана — на пример, док их облачите или чекате у реду у продавници.
ЗАШТО? Уочавањем иницирања, научићете много о дечјим
способностима, интересовањима и потребама. Охрабрићете их да истражују и
ојачаћете међусобну везу.
Деци можете понудити утеху загрљајем и нежним речима, помоћи им, играти се са њима или им одати признање. Можете да направите звук или израз лица - као да кажете: „Видим!“ или се осмехујући и климајући главом да би детету дало до знања да примећујете исту ствар. Или можете подићи предмет на који дете показује и приближити га.
ЗАШТО? Подршка и подстицање награђује дечја интересовања и
радозналост. Не добијање узвраћања заправо може бити стресно за дете. Када
вратите иницирање, деца знају да се њихове мисли и осећања чују и разумеју.
3. Дајте му име!
Када узвратите иницирање тако што ћете назвати оно што дете види, ради или осећа, стварате важне језичке везе у његовом мозгу, чак и пре него што дете може да говори или разуме ваше речи. Можете именовати било шта — особу, ствар, акцију, осећање или комбинацију. Ако дете покаже на своја стопала, можете и показати на њих и рећи: „Да, то су твоја стопала!“
ЗАШТО? Када именујете на шта су деца фокусирана, помажете им
да разумеју свет око себе и знају шта да очекују. Именовање такође даје деци
речи које могу да користе и даје им до знања да вам је стало.
4. Смењујте се...и чекајте. Наставите да се интеракција одвија
напред-назад.
Сваки пут када узвратите иницирање, дајте детету прилику да одговори. Смењивање може да буде брзо (од детета до вас и назад) или да траје много пута.
Чекање је кључно. Деци је потребно време да формирају своје
одговоре, посебно када уче толико ствари одједном. Чекање помаже у одржавању
скретања.
ЗАШТО? Смењивање помаже деци да науче самоконтролу и како да
се слажу са другима. Чекањем дајете деци времена да развију сопствене идеје и
изграде своје самопоуздање и независност. Чекање вам такође помаже да разумете
њихове потребе.
5. Вежбајте када је крај и почетак
Деца сигнализирају када су готови или су спремни да пређу на
нову активност. Можда пусте играчку, узму нову или се окрену да погледају нешто
друго. Или могу да оду, почну да се буне или кажу: „Готово!“ Када делите фокус
детета, приметићете када је спремно да заврши активност и започне нешто ново.
ЗАШТО? Када нађете тренутке у којима деца могу да преузму
вођство, подржите их у истраживању њиховог света — и омогућите више интеракција
за служење и враћање.
Интеракције иницирања и узвраћања чине свакодневне тренутке забавним и мењајући природу и окружење. Проводећи мале тренутке током дана за иницирање и узвраћање, градите основу за доживотно учење, понашање и здравље деце и њихове вештине за суочавање са животним изазовима.
https://developingchild.harvard.edu/
No comments:
Post a Comment