KADA DETE MOŽE SAMOSTALNO DA SE OBUČE?
VODIČ OD 1. GODINE DO POLASKA U ŠKOLU
Oblačenje je temeljna aktivnost i jedna od glavnih komponenti svakodnevnog života. Sposobnost dece da se oblače sama igra veliku ulogu u osamostavljivanju i sticanju samopouzdanja.
Deci treba pomoći da grade ove veštine, da se osećaju uspešnom i da stiču nezavisnost. Istovremeno se stvaraju dobri temelji za dalji napredak i usvajanje novih veština.
Sposobnost samostalnog oblačenja donosi mnogostruke benefite:
• Povećava se snaga
• Poboljšavaju se kretanje i koordinacija pokreta
• Unapređuje se fina motorika
• Aktivira se memorija
• Utvrđuje se sekvenciranje pokreta, odnosno redosled radnji koje dete treba da obavi da bi se
obuklo/obulo
• Izgrađuje se svest o prostoru i samosvest o telu
• Deca se uče kako da dovrše svakodnevnu aktivnost koja je važna i smislena
Deca do 12 meseci starosti:
Sarađuju u oblačenju i obuvanju (Pružaju ruku za oblačenje jakne, nogu za cipele itd.)
Do 18 meseci starosti:
Mogu da skinu kapu koja ne steže i da je stave na glavu.
Umeu da skinu labave čarape.
Do 2 godine starosti:
Skidaju plitke cipele, kada vi razvežete pertle.
Otkopčavaju veliki patent zatvarač (rajsferšlus).
Zakopčavaju patent zatvarač, uz pomoć odrasle osobe.
Otkopčavaju veliku, ravnu dugmad.
Do 2.5 godine:
Obuvaju cipele uz asistenciju odrasle osobe.
U stanju su da skinu jaknu, majicu, pantalone, cipele, čarape i druge odevne predmete, uz asistenciju odrasle osobe.
Do 3 godine starosti:
Skidaju odeću poput bluza koje se otvaraju s prednje strane.
Podižu labave pantalone ili bermude, od poda do struka, uz pomoć u predelu kukova i pomoć pri zakopčavanju.
Oblače donje rublje, pantalone, majice, košulje, čarape, cipele, jakne, kapute i kape, ali tako što im odrasla osoba pomaže u identifikaciji prednje/zadnje, leve i desne strane i pomaže pri zakopčavanju.
Do 3.5 godine:
U stanju su potpuno nezavisno da skinu pantalone.
Zakopčavaju veliku i široku dugmad.
Sami skidaju cipele, uz razvezivanje pertli ili odlepljivanje čičak traka.
Samostalno određuju levu i desnu cipelu i obuvaju ih na pravu nogu, bez obzira da li razumeju značenje leve i desne strane.
Samostalno otkopčavaju velike patent zatvarače.
U stanju su sami da obuku dukserice i jakne koje se otkopčavaju s prednje strane.
Samostalno skidaju odeću koja se navlači preko glave, uz eventualnu pomoć odraslih.
Do 4 godine starosti:
Samostalno skidaju svu odeću koja se navlači preko glave.
Potpuno samostalno skidaju odeću koja se otkopčava s prednje strane.
Umeju da odrede prednju i zadnju stranu majice i znaju da je navuku preko glave.
Sami oblače čarapice.
Do 4.5 godine:
Otkopčavaju i zakopčavaju dugmiće na prednjoj strani odjeće.
Sami traže i oblače jakne i kapute ako je napolju hladno.
Samostalno povlače i zatežu pertle na cipelama.
Do 5 godina starosti:
Odlažu jaknu ili kaput na mesto koje je za to predviđeno (npr. niski, dečji čiviluk).
Presvlače se u određeno doba dana bez podsećanja (npr. pred spavanje u vrtiću ili uveče).
Do 5.5 godina:
Samostalno se oblače.
Sami uvlače gornji deo (potkošulju ili majicu) u pantalone.
Do 6 godina starosti:
Obuvaju i zakopčavaju cipele/vežu pertle, sledeći korak po korak vaša uputstva.
Samostalno rukuju patent zatvaračima (otvaraju i zatvaraju rajsferšlus).
Sami biraju vrstu odeće/obuće prema aktivnostima.
Biraju čistu odeću i redovno menjaju rublje.
Umeju sami da stave odeću na vešalicu.
Do 6.5 godina:
Znaju da zavežu pertle.
Naopačke okrenutu obuću izvrću na pravu stranu.
S obzirom na mogućnosti, uputstva i očekivanja, deca bi već u starijim vrtićkim grupama trebalo da zadovolje većinu svojih osnovnih potreba, odnosno trebalo bi da su u stanju da se izbore sa različitim odevnim predmetima. To ne znači da tu i tamo neće zatražiti pomoć, pogotovo kada je reč o pertlama ili patent zatvaračima. Bitno je da ih podstičete i hrabrite pri svakom pokušaju da deluju samostalno, a znanja i veštine će dolaziti postupno, jedna po jedna.
Ovo su opšte smernice koje se odnose na to kada se navedene veštine obično javljaju i nisu namenjene za “utvrđivanje” da li vaše dete napreduje ili zaostaje u razvoju.
Očekivanja koja su stavljena na ovu listu mogu da vas iznenade, međutim deca su zaista u stanju da učine mnogo za sebe kada dobiju odgovarajući podsticaj.
No comments:
Post a Comment