Sunday, October 16, 2022

 KADA DETE MOŽE SAMOSTALNO DA SE OBUČE?

   VODIČ OD  1. GODINE DO POLASKA U ŠKOLU

 


Oblačenje je temeljna aktivnost i jedna od glavnih komponenti svakodnevnog života. Sposobnost dece da se oblače sama igra veliku ulogu u osamostavljivanju i sticanju samopouzdanja.

Deci treba pomoći da grade ove veštine, da se osećaju uspešnom i da stiču nezavisnost. Istovremeno se stvaraju dobri temelji za dalji napredak i usvajanje novih veština.

Sposobnost samostalnog oblačenja donosi mnogostruke benefite:

Povećava se snaga 

Poboljšavaju se kretanje i koordinacija pokreta 

Unapređuje se fina motorika

Aktivira se memorija

Utvrđuje se sekvenciranje pokreta, odnosno redosled radnji koje dete treba da obavi da bi se  

        obuklo/obulo

Izgrađuje se svest o prostoru i samosvest o telu

Deca se uče kako da dovrše svakodnevnu aktivnost koja je važna i smislena


Deca do 12 meseci starosti:

Sarađuju u oblačenju i obuvanju (Pružaju ruku za oblačenje jakne, nogu za cipele itd.)


Do 18 meseci starosti:

Mogu da skinu kapu koja ne steže i da je stave na glavu.

Umeu da skinu labave čarape.


Do 2 godine starosti:

Skidaju plitke cipele, kada vi razvežete pertle.

Otkopčavaju veliki patent zatvarač (rajsferšlus).

Zakopčavaju patent zatvarač, uz pomoć odrasle osobe.

Otkopčavaju veliku, ravnu dugmad.


Do 2.5 godine:

Obuvaju cipele uz asistenciju odrasle osobe.

U stanju su da skinu jaknu, majicu, pantalone, cipele, čarape i druge odevne predmete, uz asistenciju odrasle osobe.


Do 3 godine starosti:

Skidaju odeću poput bluza koje se otvaraju s prednje strane.

Podižu labave pantalone ili bermude, od poda do struka, uz pomoć u predelu kukova i pomoć pri zakopčavanju.

Oblače donje rublje, pantalone, majice, košulje, čarape, cipele, jakne, kapute i kape, ali tako što im odrasla osoba pomaže u identifikaciji prednje/zadnje, leve i desne strane i pomaže pri zakopčavanju.


Do 3.5 godine:

U stanju su potpuno nezavisno da skinu pantalone.

Zakopčavaju veliku i široku dugmad.

Sami skidaju cipele, uz razvezivanje pertli ili odlepljivanje čičak traka.

Samostalno određuju levu i desnu cipelu i obuvaju ih na pravu nogu, bez obzira da li razumeju značenje leve i desne strane.

Samostalno otkopčavaju velike patent zatvarače.

U stanju su sami da obuku dukserice i jakne koje se otkopčavaju s prednje strane.

Samostalno skidaju odeću koja se navlači preko glave, uz eventualnu pomoć odraslih.


Do 4 godine starosti:

Samostalno skidaju svu odeću koja se navlači preko glave.

Potpuno samostalno skidaju odeću koja se otkopčava s prednje strane.

Umeju da odrede prednju i zadnju stranu majice i znaju da je navuku preko glave.

Sami oblače čarapice.


Do 4.5 godine:

Otkopčavaju i zakopčavaju dugmiće na prednjoj strani odjeće.

Sami traže i oblače jakne i kapute ako je napolju hladno.

Samostalno povlače i zatežu pertle na cipelama.


Do 5 godina starosti:

Odlažu jaknu ili kaput na mesto koje je za to predviđeno (npr. niski, dečji čiviluk).

Presvlače se u određeno doba dana bez podsećanja (npr. pred spavanje u vrtiću ili uveče).


Do 5.5 godina:

Samostalno se oblače.

Sami uvlače gornji deo (potkošulju ili majicu) u pantalone.


Do 6 godina starosti:

Obuvaju i zakopčavaju cipele/vežu pertle, sledeći korak po korak vaša uputstva.

Samostalno rukuju patent zatvaračima (otvaraju i zatvaraju rajsferšlus).

Sami biraju vrstu odeće/obuće prema aktivnostima.

Biraju čistu odeću i redovno menjaju rublje.

Umeju sami da stave odeću na vešalicu.


Do 6.5 godina:

Znaju da zavežu pertle.

Naopačke okrenutu obuću izvrću na pravu stranu.


S obzirom na mogućnosti, uputstva i očekivanja, deca bi već u starijim vrtićkim grupama trebalo da zadovolje većinu svojih osnovnih potreba, odnosno trebalo bi da su u stanju da se izbore sa različitim odevnim predmetima. To ne znači da tu i tamo neće zatražiti pomoć, pogotovo kada je reč o pertlama ili patent zatvaračima. Bitno je da ih podstičete i hrabrite pri svakom pokušaju da deluju samostalno, a znanja i veštine će dolaziti postupno, jedna po jedna.

Ovo su opšte smernice koje se odnose na to kada se navedene veštine obično javljaju i nisu namenjene za “utvrđivanje” da li vaše dete napreduje ili zaostaje u razvoju.

Očekivanja koja su stavljena na ovu listu mogu da vas iznenade, međutim deca su zaista u stanju da učine mnogo za sebe kada dobiju odgovarajući podsticaj.



No comments:

Post a Comment