ИГРАЧКЕ ПРЕМА УЗРАСТУ ДЕТЕТА
ДЕЧЈА ИГРА ПОЧИЊЕ ВЕЋ СА ПРВИМ ПОКРЕТИМА И ПРВИМ ПОКАЗИВАЊЕМ ИНТЕРЕСОВАЊА МАЛИШАНА ЗА СВЕТ КОЈИ ИХ ОКРУЖУЈЕ.
Сва деца воле играчке и од њих могу имати вишеструке
користи. Поред забаве, играчке децу уче да фокусирају своју пажњу на одређени
предмет, унапређују њихов интелектуални, психички, емоционални, физички тј.
моторички, естетски развој. Једноставно речено – помажу им у сазревању и
усвајању различитих вештина. Из тог разлога важно је одабрати ону која је у
складу са узрастом детета.
Играчке које су прикладне за старију децу, за млађу децу могу бити опасне или код њих изазвати осећај неуспеха и разочарење, јер не умеју да их користе на прави начин и нису дошли да се са њим играју. Многе играчке за одраслу децу састављене су од ситних, па и оштрих делова који могу бити опасни и изазвати повреде код мање деце.
Када бирате играче за своје малишане, водите рачуна о њиховој доби, способностима и могућностима, те о томе шта дете занима. Увек читајте декларације на играчкама како бисте се информисали, не само о саставу играча, већ и о упозорењима.
НЕКЕ ОЗЛЕДЕ ПРОУЗРОКОВАНЕ ИГРАЧКАМА, ЧЕСТО СУ РЕЗУЛТАТ ЊИХОВЕ НЕПАЖЉИВЕ УПОТРЕБЕ, А НЕ ГРЕШКЕ ПРОИЗВОЂАЧА.
Читање детету је добро за сваки узраст.
ИГРАЧКЕ ЗА ВАШУ ДЕЦУ
До прве године:
Дете у овом узрасту примећује звукове,
покрете, додире и боје, и налази се у развојној фази “уста – рука”. Играчке
које бирате за њих требало би да су једноставне, од проверених нетоксичних
материјала, без оштрих ивица и ситних детаља који се могу откинути, обле и
мекане, повелике, лагане и светлих, веселих боја. Бирајте материјале који могу
да се перу.
·
Играчке које на притисак
производе звук
·
Звечке и глодалице и други
наменски предмети које дете може жвакати, а који се могу стерилисати
·
Висеће играчке за креветац
које се врте или помичу са струјањем зрака
·
Периве лутке или пуњене
играчке са утканим цртама лица (без нашивених или налепљених детаља)
·
Шарене лоптице од тканине или
гуме, наборане површине да их дете лакше држи у рукма
Од прве до друге године
За ово раздобље карактеристична је дечја
радозналост у сваком погледу. Деца су све више покретна и истражују свет
трпајући различите предмете у уста. Воле све што се котрља, скаче или креће.
Играчке које су добре за овај узраст:
·
Коцке и лопте од меканих
материјала
·
Крупне пластичне играчке за
слагање, попут обруча и коцки
·
Дидактичке играчке и књиге од
тканине са различитим интерактивним “цакама” које могу да им држе пажњу
·
Играчке које дете вуче за
собом на узици, а које се користе само уз надзор да се дете не би упетљало
·
Наменска огледала за децу,
која нису израђена од стакла
·
Играчке за растављане, али
сложене из великих делова
Од друге до треће године
Типични за овај узраст су велика
радозналост и интензиван развој говора. Дете рапидно усваја многе вештине. С
тим у вези, детету треба обезбедити играчке које ће стимулисати његов развој
али које су безбедне за игру:
·
Табла и креда која се не праши
·
Ниски коњићи за љуљање
·
Једноставне музичке играчке
·
Састављање једноставних слика
из великих, неправилно изрезаних делова
·
Коцке са бројевима и словима
·
Игре помоћу којих се вежба
распознавање боја, величина и облика
·
Ниски трицикли и возила за
одгуривање ногама
Од треће до четврте године
Деца овог узраста су јако живахна и
маштовита, воле да опонашају људе из свога окружења и знају да се заиграју
самостално.
·
Комплети за слагање који се
састоје из великих, лако спојивих елемената
·
Играчке које се могу
трансформисати, тј. којима дете може променити изворни облик
·
Лутке са једноставним детаљима
·
Чврсти аутићи и камиони
·
Мала кухињица и пратећи прибор
·
Састављање слика из великих,
неправилно изрезаних делова
·
Једноставне музичке играчке
·
Абакуси
·
Играчке на навијање или на
батерије (пазити на сигурност поклопца иза кога су смештене батерије!)
·
Велике оловке за цртање и
бојанке
·
Тупе, пластичне дечје маказице
и колаж папир
·
Једноставне меморијске игре,
игре картама и друге друштвене игре за тај узраст
·
Бицикле и тротинети са
помоћним точковима
Од четврте до шесте године
Деца у овом узрасту изнад свега воле
социјализацију и дружење са вршњацима. Развијају смисао за заједничку игру,
маштовита су и моторички јако вешта.
·
Разне лутке, аутићи,
камиончићи, популарне фигуре…
·
Марионете (лутке на концу) и
лутке за руку
·
Играчке на погон
·
Сложени комплети за слагање
·
Кантице и лопатице
·
Сликовнице
·
Пластелин за моделирање
·
Водене боје и четкице
·
Папирне лутке за изрезивање
·
Шаблони за исписивање слова
·
Једноставни музички
инструменти
·
Књиге о разним активностима
·
Друштвене игре за децу
·
Бицикле за овај узраст,
ролери, реквизити за спорт
Од шесте до осме године
Дете је већ интензивно развило смисао за
самосталну игру. Воли мисаоне изазове.
·
Меморијске игре и игре
погађања
·
Разне друштвене игре за овај
узраст
·
Змајеви, бродови, авиони,
комплети различитих занимања…
·
Марионетско позориште
·
Пузле за старију децу
·
Разни комплети за “играмо се”
продавнице, кухиње, банке…
·
Разне лутке и опрема за лутке
·
Једноставни музички
инструменти
·
Лупе, магнети, дурбини,
двогледи, дечји микроскопи… Справе које од деце праве мале научнике и
истраживаче (макар и оближње ливаде)
·
Разна опрема за вожњу и
спортске активности
Од осме до дванаесте године
Деца већ увелико исказују своје афинитете
према одређеним врстама занимања, уметности, изради рукотворина, науци…
·
Модели бродова, авиона,
аутомобила (особито макетарски модели које могу сами састављати)
·
Прибор за различите хобије
·
Материјали за сликарство,
вајарство, за израду накита и других рукотворина
·
Електрични возићи и друге
атестиране електричне играчке
·
Опрема за различите огледе и
природне науке
·
Бицикли, ролери, тротинети и
различити спортски реквизити примерени овом узрасту
·
Увек прегледајте играчке које
ваше дете има, како бисте се уверили да ли оне могу да се употребљавају без
опасности.
РЕШИТЕ СЕ ОШТЕЋЕНИХ, ПОХАБАНИХ ИГРАЧАКА,
ТЕ ОНИХ КОЈЕ СУ СТРАДАЛЕ ОД ВЛАГЕ, ОДНОСНО КОЈЕ ЈЕ ЗАХВАТИЛА РЂА.
Водите рачуна о томе да је деци до две
године потребан крајње савестан и непрестан надзор. Док пузе и проходавају,
цели свет који их окружује за њих је непознаница и представља велики изазов, а
повреде настају врло лако. Не дозвољавајте им да ходају или трче пуних уста.
Статистике кажу да се највише озљеда
играчкама догађа између 2. и 4. године старости, и то се у првом реду односи на
дечаке који су у овом узрасту темпераментнији. Стога наставите са појачаним
надзором, без обзира што више нису “мале бебе”.
Деца од 4. до 6. године изражавају више
разумевања за опасности које им прете и већ могу да се чувају у игри, али је
надзор и даље приоритетан. Ваше дете већ треба да је усвојило основна правила у
вези са сигурном игром, а период поласка у школу додатно ће их уозбиљити.
Деца од 8. до 12. године већ су рационални
“мали људи”, са којима се све може договарати и који су мање-више свесни шта
смеју а шта не смеју да раде. Свакако, хемикалије, опасна средства из куће,
алат и слично, држите подаље од њих. Свако дете, барем једном приликом
одрастања, обузме “бубица” да нешто експериментише на своју руку.
No comments:
Post a Comment