Primeri za usvajanje reči i fraza
U početnoj fazi usvajana reči,
potrebno je odrediti reči i fraze koje će dete stalno čuti od vas i koje će
biti „vezane” za svakodnevne rituale, stalno ponavljajuće situacije. Na taj
način dete će formirati određeno
jezgro i u budućnosti „sticati” sve više
novih reči .
1. PADE. Dete, a i mi sami, vrlo često nešto
ispustimo, pridajući tome važnost samo ako se to što je palo raspršilo na sve strane, razbivši se u
komadiće. Skrenite pažnju detetu na ovu činjenicu. Reč "pade" može
biti jedna od onih koje će vaše dete vrlo brzo izgovarati slog po slog. Svaki
put kada namerno ispuštate stvari, recite to - i pustite dete, ako može, da to ponovi za vama.
2. GORE. Dovedite dete do prozora - GORE
mesec sija, kako sjajnosija na tamnom nebu! Lako se izgovaraju i reč „mesec“ i
reč „gore“. Gore na drvetu je gnezdo, gore na prozoru seka ili bata maše
rukom,. Gore... više ne definišete objekat: dete će neprimetno za sebe
savladati prostorne, vremenske i druge pojmove.
3. SUTRA. „Sutra će doći baba. Sutra idemo u vrtić“, povežite ovu reč sa
onim što se dešava sistematski, sa stvarnim značenjem.
4. NEMA. (umesto „ne”. Ovo će omogućiti da se vežba ne jedan, već dva
sloga). Zajedno sa detetom, slegnete ramenima,dok tražite i ne nalazite skrivenu igračku. Ispod
jastuka - nema. Ispod sofe, nema. Ni u torbi. Ovaj bata na slici ima loptu, a
ovaj nema. Jedan pas ima kosku, drugi nema i tako dalje.
5. ŠTA JE UNUTRA? (u kutiji, u fioci,u novčaniku, u rukavicama, neseseru)? Stavite nešto
unutra - sapun, novčić, ruž za usne...
6. PRAZNO. Pre nego što pogledate u kutiju,
tašnu, novčanik sa detetom, izvucite sadržaj. Pre nego što sipate čaj, pokažite detetu šolju - prazna je.
Izmišljajte sve više i više novih opcija. Izgovorite reč "prazno" sa
iznenađenjem, razočaranjem, kao da ste iznervirani, itd.
7. MRAK. Ulazeći u mračnu sobu sa detetom,
izgovorite ovu reč, a zatim upalite svetlo. Svako jutro i veče, dovodeći dete
do prozora, recite: "Jutro, svetlo." Ili: „Veče, mrak je“.
8. MOJ RED, TVOJ RED. Predvidite svoje
postupke i postupke vašeg deteta ovim rečima dok se igrate loptom,
automobilima, vozom itd.
9. BRZO - SPORO.
"Brzo-brzo-brzo-brzo!" - kažemo, i brzo, brzo, tačka svetlosti od
upaljene baterijske lampe zatreperi na plafonu, pa na podu. Polako, polako,
pomeramo detetovu ruku, a ono, kao začarano, posmatra kako tačka svetlosti puzi
uza zid, penje se u ćošak. Ono samo može
da usmeri snop svetla - na pod! u plafon! u ćošak!
10. ŠTA SE OVDE DEŠAVA? Ako slika u knjizi
prikazuje neki uzbudljiv događaj - neko je pao u vodu, pao u rupu i zajedničkim
snagama biva spašen - u svim takvim slučajevima vi izgovarate ovu frazu.
11. OVAKO. „Ovako“, kažemo, sastavljajući sa detetom kućicu od kockica, stavljajući
prstenje na štap, pokazujući mu kako da drži bojicu ili olovku. „OVAKO“, kaže
dete sebi, ređajući male automobile u niz.
Trebalo bi da bude što više ovih
jednostavnih, ali izuzetno važnih ključnih reči i fraza koje izolujete iz
svakodnevnog govora i savladavate ih sa svojim detetom. U zavisnosti od načina života vaše porodice, kulturološkog identita, tradicije, navika
ljudi bliskih detetu, trebalo bi da modelujete situacije koje bi vam omogućile
da kreirate takve „ključeve“ i da ih stalno koristite u svom govoru.
Vaš govor treba da bude jasan, precizan, sažet:
„ČI-ZME, KA-PA, ”- po slogovima, vrlo jasno kažemo detetu, oblačeći ga.
"SU-PA, KA-ŠI-KA. “, govorimo mu uz hranu.
„SA-PUN, TU-Š, VO-DA, HLA-DNO, VRU-ĆE, KA-DA, ” kažemo u kupatilu.
Možda dete još ne govori i ne može da ponovi ove
reči za vama, ali će vam one poslužiti kao polazna tačka na putu kojim ćete
voditi svoje dete.
To ne znači da cela porodica treba da
razgovara telegrafskim stilom od jutra do mraka
Ali, da li nam je zaista
potreban dugačak, previše detaljan odgovor kada, sa svojim slabim poznavanjem
stranog jezika, pitamo za neku ulicu kada smo u inostranstvu? Više volimo da
nam se odgovori što jednostavnije i kraće, rečima ili frazama koje se najčešće koriste.
No comments:
Post a Comment