Osnaživanje odraslih za ostvarivanje boljih rezultata u razvoju dece
TEORIJA PROMENE
Socijalni
izazovi sa kojima se suočavaju savremenа društva kao što je biti sposoban za produktivan
rad, biti dobar građanin, ostati zdrav, povezani su sa zdravljem i razvojem u
ranom uzrastu. Dobri temelji postavljeni u ranom detinjstvu obezbeđuju bolji i
efikasniji razvoj kasnije. Slabi temelji vraćaju nas unazad. Ono što je deci
najpotrebnije da bi napredovala i bila uspešna jesu podržavajući odnosi u
porodičnom i širem okruženju, koje uključuje i druge odrasle osobe izvan
porodice, vršnjake u vrtiću i u drugim programima za decu. Deci je neophodno da
svi odnosi u okruženju podržavaju njihov zdrav razvoj.
Na
osnovu višedecenijskog ispitivanja pokazalo se da možemo da poboljšamo rezultate
u oblasti ranog razvoja, jer ono što smo do sada ostvarili nije dovoljno.
Današnja nauka može da nam pomogne da razmislimo šta još možemo da učinimo da
bismo povećali uticaj i ostvarili bolje rezultate. Zapitali smo se ’’Šta bismo
mogli da radimo drugačije?’’ Kako da postanemo pametniji? Deca kod koje postoje
najveći rizici od neuspeha u oblastima učenja, zdravlja i ponašanja jesu deca
kod kojih se faktori rizika kumulativno uvećavaju i stvaraju toliko breme koje
ni jedno dete ne može da prebrodi. Zato smo počeli da se fokusiramo na razvoj
odraslih. Razmišljali smo o tome kako da
ojačamo sposobnosti svih koji su u interakciji sa decom. Koje su nam veštine
potrebne da se izborimo sa nedaćama u životu? Veštine kao što je usmerena
pažnja, planiranje, praćenje uspeha, odlaganje zadovoljstva, sposobnost
rešavanja problema, rada u timu, izvršavanja zadataka, samoregulacije. Takođe
su tu i veštine kreiranja kontrolisanog porodičnog i školskog okruženja koje
podržavaju zdrav razvoj i učenje. A onda je nauka o razvoju mozga ukazala da
razlike u stepenu razvijenosti ovih veština nastaju u ranom detinjstvu u
zavisnosti od okruženja u kome deca žive. Kako se izgrađuju te veštine? Ako ih
ne razvijete u ranom uzrastu, kako da ih razvijete kasnije? U stvari, one mogu
da se razviju i kasnije, jer fleksibilnost i plastičnost mozga ne sazreva u
potpunosti sve do 25. i 30. godine. Onda nam je sinulo. Razlog što ne
ostvarujemo veći uticaj, nije u tome što ne znamo kako da utičemo na razvoj,
već u tome što mi uporno informišemo i savetujemo ljude, umesto da im pomognemo
da izgrade ove veštine i to podučavanjem, treningom, vežbom. A mi to ne radimo.
Tako smo došli do teorije promene, koja kaže da treba da se usredsredimo na
razvoj odraslih koji su važni u životu dece, krenemo od veština koje već imaju
i sagledamo šta treba unaprediti kako bi postali bolji i uspešniji roditelji.
Kako bi poboljšali veštine potrebne za zapošljavanje i povećali ekonomsku
stabilnost porodice, što je dobro i za decu? Drugo, posmatrali smo mnoge
zaposlene u predškolskim ustanovama. Zapitali smo se šta činimo da izgradimo
nove veštine kod vaspitača? I njima je potrebno osnaživanje, unapređenje
veština. Zajednica, takođe, može da pomogne da roditelji izgrade i ojačaju
roditeljske veštine i znanja, tako što programe za roditelje vode ljudi koji i
sami poseduju veštine kojima podučavaju. Treće, zapitali smo se koji su glavni
izvori toksičnog stresa u nekoj zajednici i kako možemo da ih smanjimo? Kada je
reč o politikama - koje politike u ovoj
oblasti osnažuju zajednice da smanje izvore toksičnog stresa za decu, a
staratelje da pružaju deci ono što im je potrebno? Razvoj ljudskog kapitala je
naša budućnost. Razvoj produktivne radne snage je naša budućnost. Razvoj
zdravog stanovništva je naša budućnost. Takva orjentacija ka budućnosti je
ključna za zdravo društvo, za uspešno poslovanje, za uspostavljanje takvih
odnosa koji okruženje čine podsticajnim za odrastanje dece. Suština je u
sledećem: da bismo mogli da planiramo budućnost, treba pre svega da je imamo.
Zbog toga je veoma važno sve ovo o čemu smo govorili.
Dodatni video klipovi o ranom razvoju
dece:
Center on the Developing Child at
Harvard University
Iskustva grade arhitekturu mozga
TRI KLJUČNA KONCEPTA RANOG RAZVOJA
ISKUSTVA RAZVIJAJU ‘’ARHITEKTURU MOZGA’’
Iskustva deteta u prvim godinama života imaju trajan uticaj na razvoj onoga
što nazivamo arhitekturom mozga. Geni definišu osnovnu strukturu i izgled
mozga, a iskustva određuju da li će mozak deteta postati snažan temelj budućeg
učenja, ponašanja izdravlja, ili neće. Tokom ovog, za razvoj mozga, veoma važnog
perioda, milijarde moždanih ćelija, neurona, uspostavljaju komunikaciju putem
električnih signala. Ove veze formiraju električna kola koja postaju temelji
arhitekture mozga. Kola i veze se umnožavaju velikom brzinom i ponovnim
korišćenjem postaju sve snažniji. Naša iskustva i okruženje određuju koja će se
kola i veze više koristiti. Veze koje se više koriste jačaju i postaju trajnije,
dok ređe korišćene nestaju u normalnom procesu ‘‘orezivanja‘‘ neuronskog
stabla. Često korišćena kola stvaraju puteve kojima neuronski signali
munjevitom brzinom putuju kroz delove mozga. Prvo se formiraju jednostavna
kola. Ona su osnova za kompleksnija kola, koja se formiraju kasnije. Ovim
procesom, u najranijem uzrastu kao kritičnom periodu za razvoj mozga neuroni
formiraju snažna kola i veze potrebne za razvoj emocija, motoričkih veština,
kontrole ponašanja, logike, govora i pamćenja. Učestalim korišćenjem ova kola
postaju efikasnija i brže se povezuju sa drugim delovima mozga. Iako nastaju u
određenim delovima mozga, kola su i međusobno povezana. Ne možete imati jednu
veštinu bez podrške drugih. Kao i pri zidanju kuće, sve je povezano. Ono sa
čime se počinje postaje osnova za sve što dolazi kasnije.
Center on the Developing Child at
Harvard University
Ključni koncept – iskustva grade arhitekturu mozga
Toksični stres narušava zdrav razvoj
TRI
KLJUČNA KONCEPTA RANOG RAZVOJA
Učenje kako se nositi sa nedaćama važan je deo zdravog razvoja.
Bez brižnih odraslih koji podržavaju decu, neprestani stres izazvan ekstremnim
siromaštvom, zanemarivanjem, zlostavljanjem ili ozbiljnom depresijom majke može
da oslabi arhitekturu mozga u razvoju,
sa dugoročnim posledicama na učenje, ponašanje i fizičko i mentalno zdravlje.
TOKSIČNI
STRES SKREĆE SA PRAVOG PUTA RANI RAZVOJ
Učenje
o tome kako se upravlja stresom veoma je važno za zdrav razvoj. Kada se doživi stes, aktiviraju se mehanizmi odgovora na
stres. Telo i mozak prelaze u stanje pripravnosti. Dolazi do naleta adrenalina,
ubrzanog rada srca i povećanog nivoa hormona stresa. Kad stres umine posle
nekog vremena ili dete dobije podršku od brižnih odraslih, odgovor na stress
popušta i telo se brzo vraća u normalu. U ozbiljnim situacijama, poput trajnog
zlostavljanja i zanemarivanja gde nema brižnog odraslog koji bi ublažio stres,
mehanizmi odgovora na stres stalno su aktivni. Čak i kada nema vidljivih
fizičkih povreda duži izostanak podrške odraslih može pokrenuti mehanizme
odgovora na stres. Stalna aktivnost mehanizama za odgovor na stres
preopterećuje razvoj i ostavlja ozbiljne, doživotne posledice na dete. Ovaj
oblik stresa se naziva toksični stres. Sistem odgovora na stres vremenom trajno
ostaje u stanju pripravnosti. U delovima mozga koji služe za učenje i rasuđivanje
neuronske mreže koje čine arhitekturu mozga bivaju slabije i malobrojnije.
Neuronauka ukazuje da produžena aktivacija hormona stresa u ranom detinjstvu
može da umanji broj neuronskih veza u važnim delovima mozga baš u trenutku kada
bi u njemu trebalo da se stvaraju nove. Toksični stres može da se izbegne ako
se postaramo da sredina u kojojdete odrasta i razvija se bude negujuća,
stabilna i podsticajna.
Center on the Developing Child at Harvard University
Toksični stres narušava zdrav razvoj
TRI
KLJUČNA KONCEPTA RANOG RAZVOJA
Jedno od
najvažnijih iskustava u oblikovanju arhitekture mozga u razvoju je interakcija
„iniciraj i uzvrati“ između dece i bliskih odraslih u njihovim životima. Mala
deca prirodno iniciraju kontakt brbljanjem, izrazima lica i gestovima, a
odrasli im odgovaraju istom vrstom vokalizacije i gestikulacije. Ovaj proces
iniciraj-uzvrati važan je za stvaranje neuronskih mreža mozga, posebno u
najranijim godinama.
INTERAKCIJA
‘’INICIRAJ I UZVRATI’’ OBLIKUJE MOŽDANA KOLA
Za formiranje jake arhitekture mozga ključna je interakcija sa
odraslima u okruženju koju smo nazvali ‘’iniciraj i uzvrati’’. U ovoj razvojnoj
igri nove neuronske veze u mozgu nastaju tako što beba instinktivno inicira
kontakt brbljanjem, izrazima lica i gestovima, na šta odrasli uzvraća na vrlo
usmeren i smislen način. Ovakav kontakt počinje veoma rano, kada beba guguče, a
odrasli odgovara tako što usmerava pažnju bebe na svoje lice ili ruku. Ta
interakcija stvara temelj arhitekture mozga na kojem se gradi celokupan razvoj
u budućnosti. Interakcija pomaže u stvaranju neuronskih veza između različitih
delova mozga i gradi emotivne i kognitivne veštine koje su deci potrebne za
život. Na primer, kod opismenjavanja i govora to funkcioniše ovako: kada beba
vidi neki predmet, odrasla osoba joj kaže kako se on zove. U bebinom mozgu
stvara se veza između određenih zvukova koje proizvodi glas odraslog i odgovarajućeg
predmeta. Kasnije. odrasli pokazuje detetu kako se ti isti predmeti zovu i
zvuci mogu da budu predstavljeni znacima na papiru. Uz stalnu podršku odraslih,
deca uče kako da protumače napisano i, na kraju, uče da pišu sama. Svaka faza
se nadovezuje na predhodnu. Odrastanje u okruženju koje od najranijeg uzrasta u
kontaktu sa detetom koristi interakciju ‘’iniciraj i uzvrati’’ u mozgu deteta
gradi temelje budućeg zdravlja, učenja i ponašanja.
Center on the Developing Child at
Harvard University
REČ NAUKE
O ZANEMARIVANU DECE
Svi u zajednici trebalo bi da budu lično zainteresovani za svu
decu u zajednici, jer sva deca u toj zajednici su budući odrasli koji čine
uspešno društvo. U biološki kod čoveka ugrađena je potreba za uspostavljanjem
interakcije sa odraslima. Deca dožive zanemarivanje kada njihov mozak od
okruženja ne dobija ono što očekuje iI za šta je biološki pripremljen, a što
može biti dobar podsticaj i doprinos razvoju. Naizmenična interakcija
‘’iniciraj I uzvrati’’ doslovno oblikuje arhitekturu mozga. ‘’Iniciraj I
uzvrati’’ počinje kada dete vidi nešto, kada nešto posmatra ili počne o nečemu
da komunicira. To je ‘’iniciranje’’. ‘’Uzvraćanje’’ je kada roditelj primeti da
dete čini pomenute radnje i odgovori detetu. Kada se odnos ‘’iniciraj i
uzvrati’’ naruši to se može smatrati nedostatkom osnovnog činioca u razvoju
arhitekture ljudskog mozga. Postoji veoma uverljiv niz eksperimenata koji
govore o tome. Počinju igrom u kojoj mama i beba guguču i smeju se. Onda se u
eksperimentu od majke traži da se naglo promeni – da napravi bezizražajan izraz
lica i da ne reaguje na signale deteta. Kada beba ne dobije pažnju odraslog, za
nju je to biološki znak opasnosti. Aktiviraju se mehanizmi odgovora na stres. U
mozgu koji je konstantno preplavljen hormonima stresa (umesto povremeno kao u
normalnom razvoju), određene važne sinapse, veze između nerava, u kritičnim
delovima mozga se ne formiraju. Prema tome, zanemarivanje je ne samo odsustvo
stimulacije, neophodne za razvoj osnovne arhitekture mozga već, na određenom
nivou postaje jedan od najjačih pokretača biologije stresa kod deteta. Tako
imamo dvostruku štetu.
SPEKTAR ZANEMARIVANJA
Nauka definiše četiri kategorije u okviru spektra zanemarivanja
Prva je poznata kao ‘‘povremena nepažnja‘‘, a odnosi se na
situaciju u kojoj dete uglavnom dobija uzvratni odgovor. Ipak, roditelji
povremeno ne reaguju. U tome nema ničeg lošeg, a verovatno je čak i korisno.
Dete nauči kako da se samo umiri, da istražuje okolinu, i sve te okolnosti
izgrađuju arhitekturu mozga.
Drugu kategoriju zanemarivanja naučnici zovu ‘‘hronična nedovoljna
stimulacija‘‘. Ona se javlja kada deca redovno ostvaruju manje interakcija sa odraslima
nego što je potrebno za zdrav razvoj. Kad se ovoj deci pruže veće mogućnosti za
učenje i uobičajeni nivo interakcije ‘‘iniciraj i uzvrati‘‘, ona nadoknade
propušteno.
Treća kategorija se u nauci naziva ‘‘ozbiljno zanemarivanje u
porodici‘‘. Tada ne postoje samo duži periodi nepažnje i nedostatak uzvratne
reakcije, već se često povezuje i sa nedovoljnom ishranom, odsustvom kupanja,
nezadovoljavanjem osnovnih potreba deteta. Zanemarivanje je veliki problem
svuda u svetu. Mnogo je veća verovatnoća da će deca biti zanemarena nego da će
doživeti neku drugu vrstu zlostavljanja. Vidimo da mala deca izložena
suštinskim rizicima i uskraćivanjima, tokom kasnijeg razvoja imaju posledice
koje se ne mogu tako lako otkloniti. Zato stvarno treba da razmislimo o složenijim
i često intenzivnijim strategijama koje će pomoći da se to ispravi.
Četvrta
kategorija je ‘‘ozbiljno zanemarivanje‘‘ koje se obično sreće u institucijama
za decu, i čije su posledice slične posledicama života u prihvatilištima i
bivšim sirotištima. Situacija čak ne mora da bude tako ekstremna.
Zanemarivanja, nažalost, ima u mnogim delovima naše zemlje. Često institucije
za decu nose eufemistični naziv kao što je ‘‘prelazna‘‘ ili ‘‘privremena nega‘‘
ili ‘‘ustanova za procenu razvoja dece‘‘. Pomislite samo kako izgleda
institucionalna briga o odojčetu kada na svakih osam sati nova/druga osoba
preuzima brigu o detetu/deci. To zaista menja razvoj arhitekture mozga deteta i
nepovoljno utiče na druge aspekte njegovog razvoja. Mi posedujemo potencijal da
menjamo ovakav razvojni put naše dece. Intervencije mogu da se primene na
roditelje, usvojiteljske I hraniteljske porodice, vrtiće, tako što će se
razvijati programi za podršku razvoju. Važno
je da ovakvi programi pruže suštinsku podršku odraslima da uspostave
interakciju ‘‘iniciraj i uzvrati’’. Zanemarivanje male dece je zanemarivanje
temelja razvoja buduće zdrave generacije. Zajednica tada plaća visoku cenu za
rešavanje problema narednih generacija kako u obrazovanju, tako I u ekonomskoj
produktivnosti, građanskoj lojalnosti ili uspešnom roditeljstvu. Sve je to
povezano sa onim što smatramo zdravim, uspešnim društvom.
Center on the Developing Child at
Harvard University
No comments:
Post a Comment