Wednesday, June 3, 2020


Vrste govorno-jezičkih poremećaja


Logopedija se bavi prevencijom, dijagnostikom i tretmanom poremećaja ljudske komunikacije.
Pojam komunikacija u ovom kontekstu odnosi se na sve oblike ljudske interakcije u kojoj dolazi do razmene poruka.

Komunikacija uključuje:
·       sociološke,
·       edukacijske 
·       psihološke
tehnike i sisteme koji služe ljudima u međusobnom kontaktu, uključujući i tehnike:
·    čitanja 
·    pisanog izražavanja
Pojam komunikacija takođe uključuje:
      ·  alernativne i/ili augmentativne oblike komunikacije 
   ·znakovni jezik
DEFINICIJA LOGOPEDIJE
Logopedija je nauka koja se bavi prevencijom, ranim otkrivanjem, dijagnostikom i tretmanom poremećaja humane komunikacije, pod kojom se podrazumevaju svi oni procesi i funkcije koji su povezani s produkcijom govora,  percepcijom i produkcijom verbalnog i pisanoga jezika, kao i oblicima neverbalne komunikacije (definicija Evropskog udruženja logopeda – CPLOL).

Logoped je nezavisan stručnjak čije se profesionalne aktivnosti ostvaruju na području prevencije, dijagnostike i intervencije poremećaja humane komunikacije, njihovog tretmana i naučnog istraživanja (definicija Svetskog udruženja logopeda i fonijatara IALP-a), a logopedija je struka u razvoju na mestu preseka primenjene i fundamentalne nauke.


CILJ KOMUNIKACIJE

  •    jasna komunikacija
  •  komunikacija bez ometanja
              

PROCENA KOMUNIKACIJE

Na temelju govorne komunikacije procenjujemo sebe i sagovornika.


  • PRVO……kako IZGLED
  • DRUGO…..kako ZVUČIMO


  PATOLOGIJA GOVORA



POREMEĆAJI KOMUNIKACIJE: DETINJSTVO

  •  Artikulacioni poremećaji
  • Jezički poremećaji
  • Oštećenja sluha
  • Neurogeni poremećaji/cerebralna paraliza
  • Rascep nepca/kraniofacijalne anomalije 
  • Autizam (poremećaji iz autističnog spektra) 
  • Poremećaji slušnog procesiranja 
  • Poremećaji čitanja i pisanja 
  • Poremećaji glasa
  • Mucanje i poremećaji fluentnosti


                     PATOLOGIJA GOVORA: ODRASLI

ZAHTEVA
REHABILITACIJU


ODRASLI

Osobe trećeg životnog doba (neurodegenerativne bolesti: Parkinsonova
bolest, Multipla skleroza)
Osobe s traumatskim ozledama mozga i cerebrovaskularnim inzultom
    Vokalni profesionalci
Osobe sa poremećajem govora (mucanje, artikulacija)

POREMEĆAJI KOMUNIKACIJE: ODRASLI

  • laringektomija/karcinom glave i vrata 
  • mucanje i poremećaji fluentnosti 
  • afazija (moždani udar ili traume 
  • artikulacija 
  • poremećaji glasa
  • vokalni profesionalci 
  • neurogeni govorni poremećaji

OSNOVNE VRSTE POREMEĆAJA
GOVORNO-JEZIČKE KOMUNIKACIJE
(bez obzira na uzrast)

  • artikulacioni poremećaji
  •  jezički poremećaji 
  •  oštećenja sluha 
  • mucanje i poremećaji fluentnosti 
  • autizam
  •  rascep nepca 
  • poremećaji glasa 
  • neurogeni govorni poremećaji


ARTIKULACIONI POREMEĆAJI

      POREMEĆAJI IZGOVORA



VRSTE POREMEĆAJA ARTIKULACIJE

  • Razvojni poremećaji (dislalije) 
  • Neurogeni (apraxia/dizartrija) 
  • Poremećaji fonološkog procesiranja


JEZIČKI POREMEĆAJI

Treba poznavati razvoj jezika i kako ga dete usvaja
  • Disfazije (dečiji uzrast)
  • Afazije (odrasli)



JEZIK KOD ODRASLIH


  • moždani udar  (CVI)
  • traumatska oštećenja mozga (TOM)



OŠTEĆENJA SLUHA

  • mesto oštećenja (konduktivna, perceptivna i mešana)
  • stepen oštećenja (gubitak sluha – dB)


OŠTEĆENJA SLUHA STVARAJU TEŠKOĆE KOD:

  • artikulacije (izgovora) 
  • usvajanja jezika 
  • učenja  
  • emocionalnih i socijalnih aspekata


 KONDUKTIVNA OŠTEĆENJA

  • problem s provodljivošću zvuka u srednjem uhu
  • mogu nastati kao posledica upotrebe lekova (npr. nekih antibiotika)


PERCEPTIVNA OŠTEĆENJA

Oštećenje može biti lokalizovano od srednjeg uha (cochlea) pa nadalje do slušnog centra u temporalnom delu CNS-a
MUCANJE

    Dva osnovna teoretska usmerenja o uzrocima mucanja:

  •  PSIGENO
  • NEUROGENO


DVE FAZE MUCANJA U PERIODU DETINJSTVA

  •  PRIMARNO (FIZIOLOŠKO) 
  • SEKUNDARNO



AUTIZAM (poremećaji iz autističnog spektra)
(AUTISTIC SPECTRUM DISORDER)

  •  rizična deca za autizam prepoznaju se u uzrastu od šest meseci do godinu dana života i odmah se uključuju u rani tretman, a dijagnoza se postavlja već do godinu i po starosti deteta
  • trend povećanja broja novorođene dece sa autizmom
  •  u poremećaje iz autističnog spektra ili pervazivne razvojne poremećaje (PDD) ubrajamo autistični poremećaj (Kannerov sy.), Asperger sindrom, Rett sindrom...
  •  osobe s autističnim poremećajem imaju znatnih teškoća u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji; 50% njih nema funkcionalnu komunikaciju, a 70-80% ima i prilično sniženo intelektualno funkcionisanje
  •  na planu socijalnog funkcionisanja postoji široki spektar, od osamljivanja i socijalne pasivnosti do aktivnoga odnosa i rigidnog socijalnog ponašanja
  •  autistični poremećaj i Aspergerov sindrom četiri do pet puta češće pogađaju dečake, Rett sindrom samo devojčice
  •   okupaciona i druge terapije
  •  poseban način školovanja
POREMEĆAJI GLASA

  •  noduli (čvorići)     
  • polipi (izrasline)
  • ulkus (čir)


VOKALNI PROFESIONALCI

  •   glas je važan za uspešnu karijeru
  • važan je i kod osoba koje puno govore
  • terapija logopeda u saradnji sa profesorom pevanja i ORL stručnjakom i/ili fonijatrom



NEUROGENI POREMEĆAJI

  •     cerebralna paraliza
  •  CVI, TOM 
  • neurodegenerativne bolesti (Parkinsonova bolest, Multipla skleroza)

  D. Krunić


ZAKLJUČAK

  • Što ranije započeta terapija – bolji rezultat  
  • Što pre krenuti sa terapijom nakon ozlede

No comments:

Post a Comment