Rani razvoj dece - kada počinje do kog perioda traje ( jednom ste mi pričali da počinje još u trudnoći... )?
Iako o razvoju deteta možemo da razmišljamo kao o nečemu što počinje u od rođenja do 8
godine, prenatalni period se takođe smatra važnim delom razvojnog procesa.
Prenatalni razvoj je vreme izuzetnih promena koje pomažu da se postavi teren za
budući razvoj. Mozak se razvija tokom prenatalnog perioda, ali će nastaviti da
prolazi kroz više promena tokom ranih godina detinjstva.
Proces prenatalnog razvoja odvija se u tri glavne faze. Prve
dve nedelje nakon začeća poznate su kao germinalni stadijum, treća do osma
nedelja je poznata kao embrionalni period, a vreme od devete nedelje do rođenja
poznato je kao fetalni period.
Nedelju dana nakon začeća, između sedmog i desetog dana,
oplođena jajna ćelija se vezuje za sluzokožu materice i placenta počinje da se
formira. Otprilike dve nedelje, kada izostane prva menstruacija, embrion
postaje slojeviti disk na zidu materice, a za oko četiri nedelje, glavni sistemi
tela počinju da se razvijaju.
4. nedelja

Počinju da se formiraju oči, uši, nos, kičma, digestivni
trakt i nervni sistem embriona. Cev za buduće srce počinje da kuca.
8. nedelja

Fetus sada ima sve organe koje će imati donošena beba. Srce
funkcioniše. Kosti počinju da se formiraju.
12. nedelja
Prisutni su zubni pupoljci. Formiraju se nokti na rukama i
nogama. Nezreli bubrezi luče urin u bešiku. Formiraju se spoljašnji genitalije.
Fetus sada može da se kreće u amnionskoj tečnosti.
Razvoj mozga se ne završava rođenjem. Značajan razvoj mozga
odvija se postnatalno, uključujući povećanje veličine i zapremine uz promenu
strukture. Mozak se učetvorostruči između rođenja i predškolskog uzrasta. Kako
deca uče i stiču nova iskustva, neke mreže u mozgu se jačaju, dok se druge veze
prekidaju (“orezuju”).
Da li je razvoj samo genetski predodređen ili na njega može da se utiče?
Ono što istraživači znaju jeste da je od svih najvažniji faktor
interakcija između nasleđa i okruženja.
Kevin Davies iz PBS-ove Nove https://www.pbs.org/wgbh/nova/article/nature-versus-nurture-revisited/
opisao je jedan fascinantan primer ovog fenomena.
Apsolutni sluh je
sposobnost da se detektuje visina bilo kog muzičkog tona. Istraživači su
otkrili da ova sposobnost ima tendenciju da postoji u porodicama i veruju da bi
mogla biti vezana za jedan gen. Međutim, takođe su otkrili da samo posedovanje
gena nije dovoljno za razvoj ove sposobnosti. Umesto toga, muzički trening
tokom ranog detinjstva je neophodan da bi se omogućilo da se ova nasledna
sposobnost manifestuje.
Genetika, uticaji okoline, stilovi roditeljstva ,
prijatelji, nastavnici, škola i kultura uopšte, su faktori koji se kombinuju na
jedinstvene načine da bi odredili kako će se dete razvijati i kakva će osoba
jednog dana postati.
Da li su roditelji svesni značaja ranog razvoja?
Roditeljstvo nije urođena veština. Roditeljstvu se uči tokom
odrastanja dece. Uloga zdravstvenog sistema je da kod roditelja osvesti značaj
ranog razvoja, da roditeljima pruži stručnu podršku i osnaži njihove
roditeljske kompeticije. Pomaganje roditeljima da izgrade i koriste osnovne
životne veštine je od suštinskog značaja ne samo za njihov uspeh kao roditelja,
već i za razvoj istih sposobnosti dece o kojima se staraju.
Kako roditelji mogu da se aktivno uključe u proces ranog razvoja svoje dece?
Iskustva koja roditelji i drugi staratelji pružaju tokom
najranijih godina detetovog života su najvažnija iskustva u životu pojedinca. Roditelji moraju da
izgrade svoju osetljivost na detetove potrebe i da mu pruže podstcajnu brigu i
negu.
Istraživanja sugerišu da je razvoj dece poboljšan upotrebom
predvidljivih i urednih rutina od strane roditelja. Porodične rutine, poput
onih koje se odnose na hranjenje, spavanje i higijenu, pomažu u strukturiranju
dečjeg okruženja i stvaranju reda i stabilnosti koje, zauzvrat, pomažu deci da
razviju veština nezavisnosti i samoregulacije učeći ih da su događaji predvidivi
i da postoje nagrade za čekanje. Suprotno tome, nepredvidivo okruženje može
potkopati poverenje dece u njihovu sposobnost da utiču na svoju okolinu i
predvide posledice, što može dovesti do toga da deca imaju poteškoća da
regulišu svoje ponašanje u skladu sa potrebama.
Dok neka deca mogu da dobiju raznovrsna iskustva od roditelja koji su
odgovorni, brižni i pažljivi, druga deca su uskraćena za pažnju svojih
roditelja koji mogu da budu ometeni brigom o novcu, poslom ili problemima u braku (zajednici).
Deca koja su odgajana u negujućim sredinama su sigurnija i
sposobnija da se izbore sa kasnijim
izazovima, dok deca koja su odgajana u manje podsticajnom okruženju mogu da se
osećaju anksiozno i nesposobna da se nose sa životnim poteškoćama.
Biti roditelj je najvažniji posao na svetu i ne postoji
ništa svetije od deteta.
Šta ako se roditelji ne uključe na vreme i ostaju pasivni?
Loš rani razvoj utiče na zdravlje (fizičko i mentalno),
ponašanje i učenje u kasnijem životu.
Sada znamo da su negovanje u ranom životu i priroda važni za
rani ljudski razvoji. Podsticajna nega u
ranim godinama ima velike efekte na učenje u školi i fizičko i mentalno
zdravlje tokom čitavog životnog ciklusa.
Rana iskustva dece – veze koje deca stvaraju sa roditeljima
i njihova prva iskustva učenja – duboko utiču na njihov budući fizički,
kognitivni, emocionalni i društveni razvoj.
Optimizacija ranih godina je najbolja investicija koju kao
društvo možemo da uložimo u obezbeđivanje budućeg uspešnog života naše dece i
društva u celini.
Da li muzika utiče na razvoj dece?
Pevanje i muzika igraju važnu ulogu u našoj kulturi. Muzika
je prisutna u mnogim aspektima našeg života: koncerti, pozorište, televizija, filmovi, liturgije,
praznici, proslave i nekada i vojne ceremonije. Roditelji od rođenja
instinktivno koriste muziku da umire decu, da izraze ljubav i radost i da se
angažuju i komuniciraju. Tiha, pozadinska muzika može biti umirujuća za bebe,
posebno u vreme spavanja. Glasna muzika u pozadini može preterano stimulisati
bebu. Deca prepoznaju melodiju pesme mnogo pre nego što razumeju reči. Studija
iz 2016. godine na Institutu za mozak i kreativnost Univerziteta Južne
Kalifornije otkrila je da muzička iskustva u detinjstvu mogu ubrzati razvoj
mozga, posebno u oblastima usvajanja jezika i veština čitanja.Učenje sviranja
instrumenta može da poboljša postignuća iz matematike, pamćenja i zadržavanje
verbalnih informacija.
Da li ishrana utiče na razvoj dece?
Roditelji igraju važnu ulogu u oblikovanju ishrane dece . Roditeljsko
modelovanje zdravih prehrambenih navika i nuđenje zdrave hrane, posebno tokom
detinjstva, može da dovede do toga da deca više vole i jedu zdravu hranu. Ishrana
dece (posebno konzumacija voća i povrća) povezana sa opcijama ishrane koja je zastupljena
kod kuće. Roditelji su važni uzori za ponašanje svoje dece u ishrani. Međutim,
ako dete odrasta u siromašnoj sredini u kojoj ne dobija odgovarajuću ishranu,
možda nikada neće dostići rast i razvoj
koji bi možda imalo da je
odrastalo u zdravijem okruženju.
To je još jedan primer interakcije između prirode i nege.
Dete može da potiče iz porodice u kojoj su svi visoki i možda je nasledilo ove
gene za visinu, ako nema adekvatnu ishranu nikada neće ostvariti svoj puni
potencijal u razvoju.
Da li fizička aktivnost
utiče na rani razvoj dece?
Fizička aktivnost je dodatak dobroj ishrani. Čak i kod male
dece, fizička aktivnost je neophodna za pravilan energetski balans i prevenciju
gojaznosti. Takođe podržava normalan fizički rast. Roditelji mogu podsticati
aktivnost male dece kroz igru (npr. slobodna igra sa igračkama ili igranje na
igralištu) ili sportove koji odgovaraju uzrastu. Deca koja provode više vremena
na otvorenom mogu biti aktivnija i imaju više mogućnosti da istraže svoju
zajednicu i komuniciraju sa drugom decom.
Kako vreme ispred
ekrana utiče na rani razvoj dece?
Treba izbegavati
upotrebu digitalnih medija (osim video-ćaskanja) kod dece mlađe od 18 meseci. Postoje
višestruki razvojni i zdravstveni
problemi male dece koja prekomerno koriste sve oblike digitalnih medija. Dokazi
su dovoljni da se preporučuje vremensko ograničenje upotrebe digitalnih medija i
za decu od 2 do 5 godina na ne više od 1 sat dnevno .Deci se time pruža dovoljno vremena da se uključe u
druge aktivnosti važne za njihovo zdravlje i razvoj i uspostavljaju navike gledanja medija.
Postoji povezanost između gledanja televizije i prekomerne
težine i neaktivnosti. Deca koja više gledaju televiziju imaju značajno veću verovatnoću da će biti klinički
gojazna. Iako se televizija, kompjuteri i drugi ekranski mediji često koriste u
obrazovne svrhe, balansiranje vremena ispred ekrana sa drugim aktivnostima može
da bude jedan od načina na koji
roditelji mogu da unaprede opšte zdravlje svoje dece.
No comments:
Post a Comment